S-Banken har ökat sin närvaro i de sociala mediern – målet en positiv arbetsgivarbild

2014-11-03

S-Banken tog steget in i de sociala medierna genom att gå med i Facebook för ett par år sedan, och hösten 2012 gick butiksbanken också med i Twitter. Nyligen anslöt sig banken till LinkedIn i syfte att öka kännedomen om banken och skapa en positiv arbetsgivarbild.

LinkedIn är världens största webbtjänst för professionella nätverk och har över 200 miljoner medlemmar världen över. Över 420 000 finländare har redan en profil i tjänsten.

LinkedIn erbjuder användarna nyheter om affärs- och karriärmöjligheter samt arbetslivsnätverk och hjälper användarna att hitta nya arbeten. Enligt en undersökning använder 80 procent av LinkedIn-användarna tjänsten för att söka arbete och 70 procent av företagen använder den för att hitta lämpliga medarbetare.

För S-Banken är LinkedIn en möjlighet att informera de som följer banken i tjänsten om lediga jobb och att ge dem den senaste informationen om butiksbanken. På profilen kan man till exempel lägga ut videor med presentationer av företaget och nuvarande medarbetares berättelser om hur det är att jobba på S-Banken.

– LinkedIn är en viktig kanal vid rekrytering, eftersom vi kan nå ut även till passiva arbetssökande som inte aktivt följer de traditionella arbetssökningskanalerna, säger S-Bankens personalchef Merja Reinilä. Vår närvaro på LinkedIn visar att vi är en aktiv, proffsig och modern arbetsgivare.

Följ S-Banken på LinkedIn genom att ange S-Banken i sökfältet.