Gå direkt till innehållet

S-Banken twittrar genom personalen

2012-09-04

Företagen ger personalen allt mer frihet att representera dem i sociala medier. Till exempel den amerikanska banken Morgan Stanley meddelade i juni 2012 att banken låter personalen twittra i företagets namn. S-Banken och dess personal går nu med i Twitter under konceptet Butiksbankens vardag.

S-Banken har redan nästan 25 000 gillare på Facebook. På Facebooksidan förs livliga diskussioner och aktuella ämnen dryftas i grupp.

– Det är dags att ta nästa steg i de sociala medierna, och nu är vårt mål att erövra Twitter, berättar S-Bankens verkställande direktör Pekka Ylihurula.

Ylihurula, som själv också twittrar i S-Bankens namn, lovar att man i S-Bankens Twitter kommer att ta upp såväl dagsaktuella frågor som framtidsplaner.

– Vi vill presentera personerna bakom S-Banken och bli mer bekanta för konsumenterna. Twitter-konceptet avspeglar bankens organisationskultur, där personalens röst blir hörd. Bankanställda med olika uppgifter runt om i Finland kommer att twittra, sammanfattar Ylihurula.

– På Twitter vill vi också skilja oss från andra inom branschen. Twitter är inte bara en kundservice- eller informationskanal för oss, utan vi vill också berätta om vardagen i Finlands enda butiksbank.

Utbildning av guru inom sociala medier

Katleena Kortesuo
, som är bloggare och facklitterär författare, har utbildat S-Bankens anställda i Twitters hemligheter.

– Twitter håller på att få fotfäste också i de finländska företagen, eftersom man på Twitter kan diskutera öppet och jämlikt med kunder och samarbetsparter. Twitter är en snabb tjänst som är enkel att använda, och det tar inte flera veckor att lära sig.

– Jag tror att den nya kanalen passar S-Bankens image bra. Twitter är ett naturligt sätt att kommunicera, långt borta från stel byråkrati, sammanfattar Kortesuo.

S-Banken finns på Twitter under namnet @S_Pankki.


Tilläggsinformation: Verkställande direktör Pekka Ylihurula, S-Banken Ab, tfn 010 768 2100, pekka.ylihurula@s-pankki.fi

S-Banken, som ingår i S-gruppen, är en finländsk butiksbank med över 2,5 miljoner kunder. S-Banken erbjuder sina kunder tjänster för sparande, betalningar och finansiering av inköp. S-Banken betjänar sina kunder vid ca 1 000 av S-gruppens verksamhetsställen över hela landet samt via sin webbank och telefontjänst. S-Bankens tjänster är främst riktade till ägarkunderna i S-gruppens handelslag.
S-Banken har beviljats Nyckelflaggan, ursprungssymbolen som talar om att en vara eller en tjänst har producerats i Finland.