Gå direkt till innehållet
Webbanken

Varför får jag ingen sms-bekräftelse till min telefon?

Flera faktorer kan påverka mottagandet av en sms-bekräftelse. Här har vi samlat de vanligaste orsakerna.

Webbläsare:
Webbläsaren i din dator kan påverka sändningen av sms-bekräftelser. Om webbanken har använts med en föråldrad webbläsare, har det uppstått problem med att sända sms:ar för bekräftelse av betalningar. Vi rekommenderar att du uppdaterar din webbläsare med den senaste versionen och sedan loggar in på webbanken igen. Du kan också försöka göra betalningen i S-mobil.

Kontrollera webbläsarversionen och aktivera automatiska uppdateringar. Oftast hittar du denna information i menyn i webbläsaren under Om webbläsaren eller Hjälp. Närmare instruktioner för att uppdatera webbläsaren finns i instruktionen för din webbläsare eller på internet.

Vi rekommenderar att du använder webbanken med den senaste versionen av någon av följande webbläsare: Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge eller Safari (macOS).

När sms-bekräftelser hamnar bland skräpmeddelanden:
I vissa telefoner kan sms-bekräftelsen hamna bland skräpmeddelanden. Problemet har noterats åtminstone i Android-telefoner (till exempel Sony, Samsung m.fl.). 
Om du inte har fått en sms-bekräftelse, kontrollera först om meddelandet finns i telefonens skräppost eller mappen för skräpmeddelanden. Skräpmeddelanden finns beroende på telefonmodell på lite olika ställen. I regel finns de i vyn för inkommande sms och du får fram dem genom att klicka på menyn eller de tre punkterna och välja exempelvis skräppost/skräpmeddelanden/stoppade etc.

Observera att det också finns många bluffmeddelanden i omlopp, de skickas även i S-Bankens namn per sms. S-Banken visas som meddelandets avsändare, så meddelandet hamnar i samma meddelandekedja som äkta meddelanden som skickats från S-Banken. Var alltså uppmärksam när du ändrar meddelanden som klassats som skräppost till tillåtna meddelanden. Om meddelandet innehåller en länk, ska du inte klicka på den. S-Banken skickar aldrig till sina kunder länkar till webbplatser där kunden ombes uppge sina bankkoder eller lämna kortuppgifter. 

Mer information om bluffmeddelanden och säker bankärendehantering finns på sidan Säker hantering av bankärenden.

Fel telefonnummer eller avsaknad av telefonnummer:
Orsaken till att sms-bekräftelser inte kommer fram kan vara att telefonnumret för sms-bekräftelser är fel. Detta kan till exempel bero på att vi inte känner till ditt nya telefonnummer eller att ditt telefonnummer tyvärr inte har uppdaterats på webbanken. Du kan ändra telefonnumret för sms-bekräftelser genom att logga in på webbanken med kodtabellen eller med en annan finländsk banks webbankskoder på vår webbplats.