Gå direkt till innehållet

Jag har fått ett meddelande från S-Banken där jag ombes uppge mina bankkoder. Vad ska jag göra?

Det är fråga om ett bedrägerimeddelande som du under inga omständigheter ska svara på. S-Banken ber aldrig någonsin kunderna uppge bankkoder, kreditkortsuppgifter eller annan känslig information i e-postmeddelanden eller genom att ringa kunderna. Om du får ett bedrägerimeddelande, meddela S-Bankens Kundtjänst på tfn 010 76 5810 må–fr kl. 9–20 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min.).

Akta dig för bedragare som försöker komma över dina bankkoder eller kreditkortsuppgifter via e-postmeddelanden eller förfalskade webbplatser. Denna typ av bedrägeri (phishing) har blivit vanligare. Phishing görs även per telefon där bedragaren ringer till kunden och ber kunden uppge sina koder till webbanken eller kreditkortsuppgifter. Vid denna typ av bedrägeri försöker bedragaren vanligen vinna kundens förtroende genom att uppträda som en representant för banken eller kreditkortsföretaget.