Om din reklamation gäller till exempel en resa som annullerats eller en produkt som du har beställt på nätet, kontakta först tjänsteleverantören eller försäljaren av produkten. Om du inte når samförstånd om ersättning eller kompensation med det företag som gjort debiteringen, kan du göra en reklamation om en kort- eller kontotransaktion till oss genom att skicka ett meddelande på webbanken eller en reklamationsblankett per post. Kom ihåg att bifoga ansökan alla nödvändiga bilagor, till exempel din korrespondens med företaget som gjort debiteringen.
Gör en reklamation direkt till oss, om du har upptäckt en konto- eller kredittransaktion som du inte känner igen. Observera att vid vissa kortbetalningar kan företaget som gjort debiteringen se annorlunda ut i kontotransaktionerna. Om du är säker på eller misstänker att du inte har gjort kortbetalningen eller kontotransaktionen i fråga, spärra omedelbart ditt kort genom att ringa bankernas gemensamma spärrtjänst på 020 333020 333 (lna/mta, 24 h/dygn). När du ringer från utlandet är numret +358 20 333+358 20 333. Ansvaret för eventuell obehörig användning av kortet övergår till oss vid tidpunkten för spärranmälan. Gör i så fall också en brottsanmälan till polisen på www.poliisi.fi/sv/gor-en-brottsanmalan. I reklamationen ska du bestrida att du har gjort transaktionerna och ange datum för transaktionerna, namnen på de företag som har gjort debiteringarna och de debiterade beloppen.
Så här gör du en reklamation på webbanken
- Logga in på webbanken.
- Gå till fliken Kundtjänst och välj Skriv meddelande.
- På webbanken får du hjälp av chattroboten. Berätta för chattroboten att ditt ärende gäller en kortreklamation. Roboten vägleder dig att skicka meddelandet.
- Fyll i nödvändiga uppgifter och bifoga eventuella bilagor. Du kan kontrollera vilka uppgifter som behövs i meddelandet i den reklamationsblankett som finns på vår webbplats.
- Skicka reklamationen.
Så här skickar du en reklamation per post
Fyll i blanketten
Fyll i reklamationsblanketten på vår webbplats så detaljerat som möjligt. Kontrollera att du har alla nödvändiga uppgifter för att fylla i och skicka reklamationsblanketten, till exempel:
- datum för kort- eller kontotransaktionen
- belopp
- en kopia av kontoutdraget eller kreditkortsräkningen
- eventuella övriga dokument som gäller reklamationen, till exempel en eventuell e-postkonversation med det företag som gjort debiteringen eller en eventuell kopia av din brottsanmälan.
Skicka blanketten per post
Skicka din ifyllda reklamationsblankett per post till adressen som anges på blanketten.
Vi behandlar din reklamation så snart som möjligt och kontaktar dig därefter med ett meddelande via webbanken och S-mobil eller per brev beroende på vilken kommunikationskanal du har valt.