Gå direkt till innehållet

Sms-bekräftelse

Vad är en sms-bekräftelse?

I samband med att du loggar in med kodtabell använder vi sporadiskt sms-bekräftelse. Med hjälp av den bekräftar du inloggningen med en kod som du får som sms till din mobiltelefon. Vi skickar en bekräftelse när du bekräftar betalningar med hjälp av kodtabell samt i anslutning till vissa ändringar som du har gjort på webbanken. Sms-bekräftelse behövs inte nödvändigtvis varje gång. Till exempel när du loggar in på webbanken behövs inte bekräftelsekod vid varje inloggning. Vi använder det angivna telefonnumret endast för att skicka bekräftelsekoder.

Hur kan jag ändra telefonnummer för sms-bekräftelser?

Du kan ändra ditt telefonnummer för sms-bekräftelser på webbanken genom att identifiera dig med S-mobil eller med S-Bankens kodtabell. Alternativt kan du ändra numret med en annan finländsk banks webbankskoder på vår webbplats. Observera att du av säkerhetsskäl ska uppdatera ditt nummer på två ställen. Uppdatera telefonnumret både i dina kontaktuppgifter och för sms-bekräftelser.

På S-Bankens webbank kan du ändra numret under Inställningar – Ändra telefonnummer för sms-bekräftelser. Enklast byter du telefonnummer för sms-bekräftelser på webbanken genom att använda identifiering i S-mobil för att logga in på webbanken. Vid identifiering i S-mobil behöver du inte nödvändigtvis längre ha tillgång till det gamla telefonnumret för sms-bekräftelser, utan du kan ändra till ett nytt nummer utan att en bekräftelsekod skickas till det gamla numret.

Observera att om du vill ändra telefonnummer för sms-bekräftelser på webbanken genom att använda kodtabellen för att logga in på webbanken, ska du fortfarande ha tillgång till ditt nuvarande telefonnummer för sms-bekräftelser. Till det numret skickar vi en bekräftelsekod som du kan använda för att bekräfta ändringen av telefonnumret. Om du inte längre innehar det gamla numret kan du göra nummerändringen på vårt kundtjänstställe genom att visa pass eller identitetskort.

Observera att telefonnumret som används för sms-bekräftelser inte ändras om du uppdaterar ditt telefonnummer till exempel på S-kanava. Numret ändras endast när det har ändrats på webbanken i menyn Ändra telefonnummer för sms-bekräftelser eller genom att du har uppdaterat dina kunduppgifter med en annan banks koder.

Ändra telefonnumret för sms-bekräftelser på S-Bankens webbank

Ändra telefonnumret för sms-bekräftelser med en annan banks koder

Ominstallation av S-mobil efter ändring av telefonnummer för sms-bekräftelser

Om du använder appen S-mobil ska du göra så här när du har ändrat telefonnummer för sms-bekräftelser.

  • Radera appen S-mobil i din telefon.
  • Ladda ned appen S-mobil på nytt i appbutiken i din telefon.
  • Logga in på nytt i S-mobil med dina webbankskoder antingen till S-Banken eller till någon annan finländsk bank.
  • I slutet av inloggningen får du per sms en bekräftelsekod till det telefonnummer för sms-bekräftelser som du precis har ändrat till. Ange bekräftelsekoden i avsett fält i S-mobil.
  • Slutför installationen av S-mobil genom att följa anvisningarna i appen.

Fungerar sms-bekräftelse också utomlands och med ett utländskt abonnemang?

Ja. Sms-bekräftelse fungerar på samma sätt som andra sms. Meddelandet skickas till telefonen, förutsatt att telefonen kan ta emot sms utomlands. Vid behov kan du fråga mer om mottagning av sms av din egen telefonoperatör.

Skulle du vilja logga in utan sms-bekräftelse?

Du kan logga in på webbanken utan kodtabell och sms-bekräftelse med hjälp av S-mobil. Aktivera identifiering med S-mobil