Gå direkt till innehållet

E-faktura

E-fakturan ersätter pappersfakturan. Du får en faktura som motsvarar pappersfakturan smidigt direkt i webbanken och S-mobil, där du kan ange att fakturan ska betalas automatiskt eller betala den själv med ett par klick. När du beställer dina fakturor som e-fakturor kan du spara tid, arbete och miljö.

För e-faktura behöver du konto, webbankskoder och, om du vill, S-mobil

Du kan beställa dina fakturor som e-fakturor om du har webbankskoder och ett brukskonto, S-Konto (eget konto eller omfattande dispositionsrätt till en annan persons konto), i S-Banken. E-fakturaavtalet och -adressen är personliga, vilket innebär att e-fakturan endast skickas till din webbank.

Så här får du webbankskoder

På webbanken kan du välja att ta emot e-fakturor av de fakturautställare som tillhandahåller e-faktura i S-Banken. Om du inte hittar den fakturautställare du letar efter i menyn kan du höra dig för om e-fakturamöjlighet med fakturautställaren i fråga.

Du kan också göra en e-fakturabeställning via S-mobil efter att du har betalat en faktura. Om det fakturerande företaget erbjuder e-fakturamöjlighet, erbjuder vi möjlighet att beställa e-faktura i S-mobil.

Så här börjar du använda e-faktura på din webbank

  1. Kontrollera e-fakturaavtalet på webbanken
    Kontrollera och redigera vid behov ditt e-fakturaavtal på webbanken genom att välja Betalningar > E-faktura > Avtala om e-fakturatjänst.
  2. Beställ ny e-faktura i samband med betalning av en faktura eller separat på webbanken
    När du godkänner en faktura, får du ett meddelande om fakturan kan omvandlas till en e-faktura.
    Du kan också beställa en ny e-faktura på webbanken genom att välja Betalningar > E-fakturabeställningar > Beställ ny e-faktura. Sök fakturautställaren på listan.
  3. Fyll i de begärda uppgifterna på e-fakturafullmakten
    Fyll i de begärda uppgifterna, ta del av villkoren och bekräfta beställningen.
    Beakta att det, beroende på fakturautställare, kan ta 6–8 veckor innan e-fakturan börjar gälla.
  4. Godkänn fakturorna själv eller välj automatiskt godkännande
    Du kan godkänna en inkommen faktura själv eller välja att fakturan går till betalning automatiskt. När du beställer e-faktura kan du fastställa en beloppsgräns, och fakturor med ett lägre belopp än så godkänns automatiskt för betalning. Om du inte fastställer någon gräns ska du själv godkänna de inkomna e-fakturorna på webbanken.
  5. Fakturorna arkiveras på din webbank
    Inkomna e-fakturor arkiveras på webbanken i två år. Fakturorna finns under Betalningar > E-faktura > E-fakturaarkiv.

Instruktioner: Så här börjar du använda e-faktura

Överföring av e-fakturabeställningar och återkommande betalningar från en annan bank

Enklast avslutar du beställda e-fakturor och återkommande betalningar på din andra banks webbank. Efter detta kan du mata in fakturorna för betalning på S-Bankens webbank.

Så här börjar du använda e-faktura i S-mobil

  1. Betala din pappersfaktura genom att mata in uppgifterna eller avläsa streckkoden i S-mobil
    Om du har ett gällande e-fakturaavtal och det fakturerande företaget erbjuder e-fakturatjänst, får du efter att du betalat fakturan i S-mobil ett meddelande med information om att du kan göra en e-fakturabeställning för den aktuella fakturautställaren i S-mobil.

    Kontrollera och redigera vid behov ditt e-fakturaavtal på webbanken genom att välja Betalningar > E-faktura > Avtala om e-fakturatjänst.
  2. Fyll i de begärda uppgifterna på e-fakturafullmakten
    Fyll i de begärda uppgifterna och bekräfta beställningen.

    Du kan godkänna en inkommen faktura själv eller välja att fakturan går till betalning automatiskt. När du beställer e-faktura kan du fastställa en beloppsgräns, och fakturor med ett lägre belopp än så godkänns automatiskt för betalning. Om du inte fastställer någon gräns ska du själv godkänna de inkomna e-fakturorna på webbanken.

    Beakta att det, beroende på fakturautställare, kan ta 6–8 veckor innan e-fakturan börjar gälla.
  3. Fakturorna arkiveras på din webbank
    Inkomna e-fakturor arkiveras på webbanken i två år. Fakturorna finns under Betalningar > E-faktura > E-fakturaarkiv.

Vanliga frågor

Har du frågor?

Ring oss på 010 76 5810

Vår kundtjänst är öppen må–fr kl. 9–16 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut). När du ringer ska du alltid ha webbankskoder eller identifiering i S-mobil till hands.

Boka tid och besök oss

Vi har totalt cirka 80 kundtjänstställen på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar. Du kan sköta dina ärenden utan att behöva köa om du bokar tid till ett serviceställe.

Boka tid

Säkerställ att vi kan nå dig

När dina kontaktuppgifter är uppdaterade hör du till de första som per e-post får information om S-Bankens och hela S-gruppens nya tjänster och aktuella ägarkundsförmåner.

Uppdatera dina kontaktuppgifter