Hösten 2022 lämnade S-Banken en begäran om utredning till polisen. Polisutredningen är nu slutförd. Enligt utredningen är två personer huvudmisstänkta för grovt betalningsmedelsbedrägeri och grov penningtvätt. Enligt utredningen utnyttjade de brottsmisstänkta ett fel i programvaran från S-Bankens systemleverantör. Nu lämnas ärendet över för åtalsprövning.
Den sårbarhet som framkom sommaren 2022 berodde på ett exceptionellt fel som var mycket svårt att märka i systemleverantörens programvara. De brottsmisstänkta gjorde otillåtna gireringar från konton som tillhörde S-Bankens kunder. Verksamheten orsakade skada för några hundra kunder av de mer än tre miljoner kunderna hos S-Banken. Felet korrigerades direkt när det hade upptäckts. S-Banken har genomfört omfattande åtgärder för att utreda fallet och ersatt för alla direkta ekonomiska skador som kunderna drabbats av.
I den slutförda förundersökningen misstänks två huvudmisstänkta för grovt betalningsmedelsbedrägeri och grov penningtvätt. S-Banken har hörts som målsägande i ärendet och misstänks inte för brott.
- Vi är nöjda med att polisens förundersökning är slutförd och att behandlingen av ärendet framskrider. Fallet är verkligen beklagligt, och vi beklagar djupt att vissa av våra kunder blev föremål för gärningarna. Tillförlitlighet och säkerhet står i centrum för S-Bankens alla verksamheter, säger Jussi Sokka, direktör för juridiska ärenden på S-Banken.
- Vi har haft ett aktivt samarbete med myndigheterna, och vårt syfte har varit att på bästa möjliga sätt bidra till utredningen av ärendet, säger Sokka.
S-Banken sörjer för säkerheten i sina datasystem enligt god branschpraxis och gällande lagstiftning. S-Banken utvecklar och testar sina system systematiskt och har ett nära samarbete med ansedda specialister på informationssäkerhet.
Mer information:
Tiina Nurmi, kommunikationsdirektör, tfn 010 768 1689, tiina.2.nurmi@s-pankki.fi