Identifieringen i S-Bankens telefontjänst förnyas i februari 2023. När du ringer vår kundtjänst, kan du framöver identifiera dig genast i början av samtalet. Identifiering på förhand försnabbar ärendehanteringen, eftersom våra kundtjänstmedarbetare kan fokusera mer på att hjälpa kunderna.
I den första fasen av ändringen i februari ändras identifiering på den finskspråkiga telefonlinjen. På den svenskspråkiga telefonlinjen ändras identifiering senare under våren.
Du kan identifiera dig i telefontjänsten med din användarkod till webbanken och bekräfta identifieringen antingen med appen S-mobil eller med S-Bankens kodtabell. Enklast identifierar du dig med S-mobil. Vi rekommenderar att alla våra kunder laddar ner S-mobil från telefonens officiella appbutik (Google Play eller App Store). Identifieringsbegäran skickas direkt till S-mobil, där du kan godkänna den med din egen kod i S-mobil, med fingeravtryck eller med Face ID.
Se upp för bedrägerier som förekommer i bankernas namn, till exempel i sms och e-postmeddelanden, på bluffwebbplatser och per telefon. Mata aldrig in dina bankkoder eller kortuppgifter på en webbplats till vilken du fått en länk som ett meddelande i din telefon eller per e-post. S-Banken ber dig aldrig någonsin uppge webbankskoder, kortuppgifter eller annan känslig information per sms, i snabbmeddelandetjänster, i e-postmeddelanden eller genom att ringa och fråga om dina webbankskoder. Om du misstänker att du har fått ett bluffmeddelande, ska du ta bort meddelandet utan att öppna meddelandet eller länkar i det.