Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) har i undersökningen Kundrelationsindex utrett kundlojaliteten och kundupplevelsen i olika företag sedan 2009.
År 2022 hade S-Banken åter den högsta kundlojaliteten för tredje året i rad. I jämförelsen av alla branscher kom Motonet på andra plats och S-matbutikerna på tredje plats. Inom bank- och försäkringssektorn kom LokalTapiola och OP Pankki på andra respektive tredje plats inom kundlojalitet.
När det gällde kundupplevelser fick Aurinkomatkat högsta poäng, Alko näst högsta och Universitetets Apotek tredje högsta. Kundupplevelsen i S-Banken var näst bäst inom bank- och försäkringssektorn och tionde bäst inom alla branscher. Inom bank- och försäkringssektorn var kundupplevelsen bäst i LokalTapiola och tredje bäst i POP Banken.
”Vi är glada och tacksamma för våra kunders förtroende för oss och våra tjänster. Vi jobbar flitigt för att vi när det gäller banktjänster ska vara en partner som lever upp till kundernas förväntningar, även i framtiden”, säger Saija Lindfors, direktör med ansvar för kundrelationer, marknadsföring, kommunikation och digital försäljning på S-Banken.
Kundrelationsindex är Finlands mest omfattande årliga undersökning om kundupplevelser och kundlojalitet i finländska företag inom åtta branscher. Kundlojaliteten mäter viljan att rekommendera ett företag, köpavsikterna och intresset att byta till ett konkurrerande företags produkter eller tjänster. I år deltog 56 företag i undersökningen och över 4 000 kunder svarade på enkäten. Varje företag betygsattes av minst 117 kunder.
Kundlojalitet 2022, alla branscher
- S-Banken 73,9
- Motonet 73,1
- S-matbutikerna 72,3
- Aurinkomatkat 71,8
- LokalTapiola 71,5
- com 70,5
- IKEA 70,2
- Musti & Mirri 70,1
- Universitetets Apotek 70,0
- Zalando 69,4