Bedrägerier görs i flera olika företags och bankers namn. Det viktigaste är att komma ihåg att du aldrig ska lämna ut koder eller kortuppgifterna till någon annan. Ange inte heller uppgifterna på en webbplats, till vilken du fått en länk per e-post eller ett meddelande till din telefon.
På sistone har bankuppgifter lurats av kunder bland annat på internet på avgiftsfria handelsplatser för begagnade varor, till exempel webbplatsen tori.fi. Användare av tjänsten Tori kan få en begäran av en köpare att ge sina kortuppgifter eller bankkoder för mottagning av en betalning på en annan webbplats. Webbplatsen kan vara skickligt maskerad till exempel som Postis webbplats.
Egna kort- eller bankuppgifter ska dock under inga förhållanden lämnas ut till utomstående. För att ta emot pengar behöver du inte ge avsändaren något annat än ditt kontonummer. För att säkerställa säker ärendehantering bör du endast använda de sätt för överföring av pengar och betalning som du från tidigare känner till.
Med de koder som brottslingar kommer åt kan de även försöka ladda ner S-mobil i kundens namn. Om du plötsligt får en bekräftelsekod för laddning av S-mobil till din mobil, men inte strax innan laddat ner appen, ska du inte ge koden till någon utan kontakta S-Banken. Koden används inte för något annat än laddning av S-mobil.
Vi har samlat fyra tips för säker hantering av bankärenden.
- Lämna inte ut bankkoder, kortuppgifter eller andra känsliga personuppgifter till någon. Myndigheter och banker begär aldrig personliga uppgifter per telefon, e-post, sms, sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. S-Banken ber dig heller aldrig skicka en bild på kodtabellen eller plötsligt på passet.
- Svara aldrig på kontakter som verkar diffusa. Klicka inte på länkar som verkar konstiga och öppna inte bilagor i suspekta e-postmeddelanden. Om du inte är säker på att kontakten är äkta, kan du alltid söka efter kontaktuppgifterna till företaget eller en annan avsändare till exempel på deras egna webbplatser och kontakta det aktuella företagets kundtjänst.
- Logga in på S-Banken med S-mobil eller på S-Bankens webbplats. Vi skickar inte e-postmeddelanden med länkar som styr dig till inloggningssidan för S-Bankens webbank. Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till kundens dator. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotor.
- Var uppmärksam även i webbutiker. Se upp för erbjudanden som är för bra för att vara sanna och försäkra dig om att webbutiken är säker. Här finns mer information om säkra betalningar på internet. Genom att betala med kreditkort får du ett bättre skydd vid eventuella problem.
Spärrning av bankkoder och kort
Om du har lämnat ut dina bankkoder eller betalkortsuppgifter, ska du genast anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa) respektive spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn.
Anmälan om säkerhetsobservationer
Om du har fått ett bluffmeddelande till din e-post, kan du skicka meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.
Mer information om bluffmeddelanden och säker bankärendehantering finns på sidan Säker hantering av bankärenden.