S-Banken har det överlägset populäraste varumärket bland finansföretagen i Finland, framgår av YouGovs undersökning BrandIndex. Detsamma framgår även av en undersökning som har gjorts av Markkinointi & Mainonta (30.8.2019).
Utifrån BrandIndex har S-Banken en betydligt bättre image än det näst populäraste finansföretaget. Markkinointi & Mainontas undersökning visar också att S-Banken är det högst värderade varumärket inom finansbranschen i Finland 2019.
Utifrån BrandIndex förbättrades S-Bankens image ytterligare och rankades högre än året innan. Företagens image bedömdes inom sex områden, dvs. kvalitet, allmän föreställning, valuta för pengarna, rekommendation, anseende och kundnöjdhet.
"Vi ska framförallt tacka våra kunder för resultatet. Vi vill möjliggöra en lite mer välbärgad morgondag för alla oberoende av plånbokens tjocklek. Jag är glad över att allt fler har valt oss som sin huvudbank. Enligt min bedömning avspeglas det valet i dessa resultat", säger Pekka Haverinen, marknadsförings- och kommunikationsdirektör på S-Banken.
Enligt Haverinen har S-Banken de senaste åren fokuserat på det som banken också hittills har gjort: att göra det enkelt och smidigt för kunderna att sköta penningärenden. Inom marknadsföringen och kommunikationen har banken ägnat särskild uppmärksamhet åt att den informerar om sina tjänster öppet och ärligt.
"I dag firar vi genom att ta en fika från kaffeautomaten. I morgon fortsätter arbetet för att förändra bankbranschen", säger Haverinen.
För BrandIndex intervjuade YouGov varje dag hundra finländare 1.7.2018–30.6.2019 och frågade hur de förhåller sig till olika varumärken. Deltagargruppen representerar finländare som har fyllt 18 år. BrandIndex jämför mer än 290 varumärken i Finland.
Taloustutkimus och Markkinointi & Mainonta genomförde undersökningen Brändien arvostus 2019 (Värdering av varumärken 2019) för 612 varumärken i Finland. I undersökningen deltog cirka 7 000 finländare i juni 2019.