Gå direkt till innehållet

Bluffmeddelanden i S-Bankens namn

2017-03-16

Det har skickats bluffmeddelanden i S-Bankens namn med rubriken Verkkopankin turvallisuus (Säkerhet i webbanken). Meddelandena är skrivna på dålig finska och kan handla om att webbanken avslutas och att kunden ska uppdatera sitt konto.

Observera att S-Banken aldrig någonsin ber kunderna uppge sina bankkoder, kreditkortsuppgifter eller annan känslig information i e-postmeddelanden eller genom att ringa kunden. Om du har fått ett bluffmeddelande ska du inte öppna några länkar i meddelandet eller uppge dina bankkoder till frågeställarna på annat sätt.

Vi rekommenderar att du raderar meddelandena och du kan även markera dem som skräppost i ditt e-postprogram.

Om du har fått ett sådant meddelande och lämnat ut dina bankkoder eller betalkortuppgifter ska du genast anmäla det till spärrtjänsten för bankkoder på (09) 6964 6820 respektive spärrtjänsten för kort på 020 333. Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn.

Mer information om bluffmeddelanden och säker bankärendehantering finns här (på finska). På sidan finns även anvisningar om hur du anmäler bluffmeddelanden.