Utöver S-Banken fick även Sinebrychoff och Helsingfors Energi hedersomnämnande. I kriterierna betonades en positiv resultatutveckling, men nivån på ansvaret och anseendet beaktades också.
Topp tre i själva undersökningen var Kone, Rovio och Fazer-koncernen. S-Banken var det enda företaget i bankbranschen som var framgångsrikt i undersökningen.
Tydligt samband mellan imagen som ansvarsfullt företag och anseendet
Enligt undersökningen verkar det finns ett tydligt samband mellan företagets ansvarsimage och dess anseende. Om ansvarsimagen har fått sig en törn i något sammanhang är detta ofta den största bidragande orsaken till att det övergripande anseendet försämras.
På motsvarande sätt verkar positiv publicitet inom delområdena ekonomiskt och socialt ansvar eller miljöansvar bidra till att förbättra det övergripande anseendet.
Enligt undersökningen uppfattas ansvarsfullheten som ett bredare område än tidigare. I medborgarnas spontana tolkningar förknippas ansvarsfullheten först och främst med miljöfrågor, men också med hur företagen tar hand om sina anställda och hur de sköter ekonomiska och skattemässiga frågor.
I år var det fjärde gången som TNS Gallup genomförde undersökningen om de finländska företagens anseende och ansvar. I undersökningen analyserades 59 företag från sex branscher: handel, bank och försäkring, service, energi, livsmedel, ICT och övrig industri.
Uppgifterna för undersökningen samlades in i form av en webbenkät i september–oktober 2013. Totalt genomfördes 9 800 intervjuer och över 22 800 företagsbedömningar samlades in.
S-Banken fick hedersomnämnande för främjande av imagen som ansvarsfullt företag
2013-11-22
I går fick S-Banken ett hedersomnämnande vid offentliggörandet av Yritysten maine ja vastuullisuus 2013, en undersökning om företagens anseende och ansvar. Enligt undersökningen har S-Banken på ett framgångsrikt sätt främjat sin image som ansvarsfullt företag.