De som gillar S-Banken på Facebook berättar: därför valde vi S-Banken

2013-04-24

I slutet av april aktiverade S-Banken sina gillare på Facebook och frågade denna gång varför de är S-Bankens kunder. 930 personer tog tillfället i akt och berättade orsaken till kundrelationen.

Närmare en tredjedel av svarspersonerna uppgav att de är S-Bankens kunder för att banken hör till S-gruppen. Bonus som kunderna belönas med för att de koncentrerar sina inköp till S-gruppen och betalningssättsförmånen som de får genom att betala med S-Förmånskortet verkar enligt många kunder vara det allra viktigaste.

Enligt en tredjedel av svarspersonerna är de grundläggande banktjänster som S-Banken erbjuder ägarkunderna i handelslaget gratis det viktigaste. Detta har troligen ett samband med diskussionerna den senaste tiden om att andra banker till och med höjer sina serviceavgifter. S-Bankens kunder däremot behöver inte betala för att kunna använda sina egna pengar.

Glädjande många, närmare en femtedel av svarspersonerna, var så nöjda med S-Banken att de inte kunde ange en enskild orsak till varför det är så bra att vara kund hos banken. De valde svarsalternativet ”S-Banken är en bra bank på alla sätt”.

Enligt många är det också praktiskt att man kan sköta bankärendena i samband med shoppingturen, även på kvällar och veckoslut. Totalt 160 svarspersoner valde någotdera av dessa svarsalternativ.