Gå direkt till innehållet
Banktjänsterna i S-mobil och på webbanken samt identifiering med S-mobil eller webbankskoder är tillfälligt ur bruk natten mellan onsdag och torsdag den 19–20 november från kl. 23.00 till 7.00. Vi beklagar avbrottet i tjänsterna.
Läs mer

Stöd även i svåra livssituationer

Ibland går saker inte enligt planerna. Även skötseln av lån förändras i och med de olika skedena i livet. Som ansvarsfull kreditgivare vill vi hjälpa och stötta dig att planera din ekonomi. Det är viktigt att du reagerar på en förändrad situation i god tid. På denna sida ser du vilka ändringar du kan göra i dina krediter och lån på egen hand eller genom att diskutera med våra experter. Tveka inte att kontakta oss direkt när du har frågor om återbetalningen av lån. Vi vill också uppmuntra dig att kontakta skuldrådgivningen om det behövs. Mer information om ämnet finns nedtill på sidan.

Dessa ändringar kan du göra själv

Om din livssituation kommer att förändras, ska du kontrollera procentsatsen för amortering samt eventuella betalningsfria månader.

Förutse vad som kommer att hända

Minimiamorteringen på din Visa-kredit kan vara 3, 5, 10 eller 100 procent av det kreditbelopp som utnyttjats. Eventuella räntor och kostnader läggs till amorteringen. Observera att ändringen påverkar först nästa faktureringsperiod. Om du redan har fått en faktura, ska du betala den utifrån de nuvarande uppgifterna. 

Du kan ändra procentsatsen för amortering: 

I kortuppgifterna i S-mobil: Kort > Uppgifter och inställningar > Minimiamorteringsrat 

På webbanken: Kort > Mina kort > Uppgifter och inställningar > Minimiamorteringsrat

Kreditgränsen kan sänkas ner till det disponibla saldot. Om du till exempel har utnyttjat 1 500 euro av en kreditgräns på 2 000, kan du sänka kreditgränsen ner till 1 500 euro.  

Du kan be om ändring av kreditgränsen genom att skicka ett meddelande till oss i S-mobil eller på webbanken.

Du kan aktivera två betalningsfria månader om året för din kortkredit (ej två på varandra följande månader). Du ska aktivera en betalningsfri månad innan du får en ny faktura. Om du redan har fått en faktura, ska du betala den senast på förfallodagen för fakturan. För att du ska kunna aktivera betalningsfria månader ska de förfallna amorteringarna vara gjorda. 

Du kan aktivera betalningsfria månader: 

I kortuppgifterna i S-mobil: Kort > Uppgifter och inställningar > Betalningsfria månader 

På webbanken: Kort > Mina kort > Uppgifter och inställningar > Betalningsfria månader 

Det är bra att välja förfallodag för kreditfakturan så att fakturan till exempel förfaller till betalning inför avlöningsdagen. Förfallodagen för fakturan kan vara den 15 eller den sista dagen i månaden. Om du redan har fått en faktura, ska du betala den senast på förfallodagen för fakturan. Ändringen av förfallodagen börjar gälla för nästa faktura. Observera att om du byter förfallodag, ändras också kreditens faktureringsperiod. Därför är beloppet på fakturan efter ändringen större än normalt.  

Du kan ändra förfallodagen 

I kortuppgifterna i S-mobil: Kort > Uppgifter och inställningar > Kreditfakturans förfallodag 

På webbanken: Kort > Mina kort > Uppgifter och inställningar > Kreditfakturans förfallodag

Hur bildas en kreditkortsfaktura?
Om förfallodagen för din kredit är den 15 i månaden, bildas fakturan den 1 den därpå följande månaden. Om förfallodagen är den sista dagen i månaden, bildas fakturan den 15 samma månad.

Kontakta oss om du behöver ändringar i återbetalningen

S-Lånet är en konsumtionskredit utan säkerhet och ska betalas tillbaka enligt den betalningsplan som överenskommits i låneavtalet. Vi kan dock förhandla om ändringar från fall till fall under vissa förutsättningar. Kontakta oss så att vi kan diskutera närmare möjligheterna till ändringar. Du når våra experter bäst med ett meddelande i S-mobil eller på webbanken.

Dessa ändringar kan du göra själv

I fråga om bostadslån eller andra lån med säkerhet kan du få hjälp i en ansträngd situation, till exempel genom att ansöka om amorteringsfrihet och se över lånetiden och beloppet på amorteringen.

Vi finns här för dig

Kontakta våra experter direkt när du har frågor om återbetalningen av krediten eller lånet eller när din situation har förändrats. Kontakta också oss om du inte kan utföra ovannämnda åtgärder på egen hand. Observera att våra experter endast kan ge dig råd om återbetalning av S-Bankens krediter eller lån. Om du behöver råd i allmänhet eller råd om dina andra krediter, kan du kontakta skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.

  • Om förfallodagen för din faktura redan har passerats, är det ingen fara. Du bör dock betala fakturan direkt för att undvika extra kostnader. Om du inte kan betala fakturan, ber vi dig kontakta oss så att vi kan komma överens om en eventuell betalningstid.   
  • Vi är skyldiga att spärra kreditegenskapen på ditt kreditkort på grund av betalningssvårigheter. Om du har ett S-Förmånskort Visa Credit/Debit-kombinationskort, innebär det att du fortfarande kan betala med kortets debitegenskap från ditt bankkonto och samla Bonus och betalningssättsförmån på inköp i S-gruppen, men du kan inte betala med kortets kreditegenskap. När dina betalningar är i ordning, kan du kontakta oss och be om att kreditegenskapen på ditt kort aktiveras igen. 
  • Om betalningssvårigheterna fortsätter en oskäligt lång tid, är det sista alternativet att vi överlämnar krediten för indrivning. Läs mer om överlämnande av kredit för indrivning här.

Vi betjänar dig på internet och personligen efter dina behov. Du når våra experter med ett meddelande i S-mobil eller på webbanken.  

Vid behov kan du också ringa vår kundtjänst på 010 76 5810 må–fr kl. 9–16 (lna/mta). 

S-Bankens kundtjänst

Vanliga frågor om betalningssvårigheter

Skuldrådgivningen hjälper med ekonomihanteringen 

Det finns flera instanser som ger tips på hur man hanterar och balanserar den egna ekonomin och tar sig ur skuldsituationer. På Konkurrens- och konsumentverkets webbplats finns kontaktuppgifter till ekonomi- och skuldrådgivaren i din kommun. 

Konkurrens- och konsumentverket

Garantistiftelsen (på finska)

Model.AnchorLinkTargetDescription indrivning

Indrivning

Att överlämna ett lån för indrivning är det sista alternativet för återbetalning av lånet. Kontakta våra experter direkt när du har frågor om återbetalningen av krediten eller när din situation har förändrats.  

Fick du ett meddelande om att din kredit på S-Banken har sagts upp?  

Du kan undvika att krediten överlämnas för indrivning, om du betalar tillbaka hela det förfallna beloppet inklusive kostnader inom två veckor. Om du inte kan betala tillbaka krediten, överlämnas krediten till ett inkassoföretag. Efter det amorterar du på krediten via inkassoföretaget. Inkassoföretaget har rätt att ansöka om en betalningsanmärkning för dig när krediten har överlämnats för indrivning.  

Vad innebär en betalningsanmärkning? 

En betalningsanmärkning innebär att en uppgift om en obetald skuld eller faktura har registrerats i dina kreditupplysningar. Uppgiften kan påverka många faktorer, till exempel möjligheten att få ny kredit, bostad, telefonabonnemang eller försäkring. Betalningsanmärkningen avregistreras när du har betalat tillbaka den skuld som drivits in. Betalningsanmärkningen tas bort ur kreditupplysningsregistret en månad efter att skulden har betalats tillbaka.  

Har din kredit redan överlämnats för indrivning? 

Om din kredit redan har överlämnats för indrivning, har du fått ett meddelande om överlämnandet från inkassoföretaget. För den kredit som har överlämnats för indrivning ansvarar inkassoföretaget, inte S-Banken. Vi ber dig kontakta inkassoföretaget i alla frågor som rör din kredit, till exempel för att komma överens om en återbetalningsplan.