Ansök lätt om lån med alla bankers webbankskoder
Dataskydd är din grundläggande rättighet som skyddar dina personuppgifter och din integritet. Därför är det viktigt för oss i hela S-Banken-koncernen att du enkelt får transparent och lättfattlig information om hur dina personuppgifter behandlas. På detta sätt kan du försäkra dig om att vi behandlar dina uppgifter på ändamålsenligt sätt.
På denna webbplats finns information om hur dina personuppgifter behandlas. Genom att klicka på frågorna kan du läsa mer om önskat ämne.
Vi uppdaterar uppgifterna på webbplatserna aktivt, eftersom även våra dataskyddsprinciper kan ändras om lagstiftningen ändras och våra tjänster utvecklas. Vi informerar dig alltid om eventuella ändringar på vår webbplats och vid behov även i ett meddelande på webbanken eller per brev.
Om du vill har mer detaljerad information om hur dina personuppgifter behandlas kan du ta del av våra dataskyddsregister:
S-Banken Abp:s dataskyddsregister (PDF, 70 kt)
S-Banken Abp:s utlottnings-, tävlings- och evenemangskommunikationsregister (PDF, 49 kt)
S-Banken Abp:s marknadsförningsregister för investeringstjänster (PDF, 55 kt)
Till personuppgifter räknas exempelvis
Vi har personuppgifter om
Vilka personuppgifter vi samlar in beror på
Vi samlar in bland annat följande uppgifter om dig
Vanligen får vi dina uppgifter direkt av dig. Du ger oss uppgifter till exempel när du
Dessutom får vi uppgifter från
Vi följer alltid följande principer när vi behandlar dina personuppgifter:
Vi använder dina personuppgifter för ändamålen nedan.
Vi behandlar alltid dina personuppgifter så att vi iakttar dataskyddslagstiftningen och god informationsförvaltnings- och behandlingspraxis. Vi behandlar dina personuppgifter enbart när det finns en rättslig grund för detta.
Till de vanligaste grunderna att behandla dina uppgifter hör
Dina uppgifter behandlas endast av de anställda i S-Banken-koncernen som behöver behandla dina uppgifter för att sköta sina arbetsuppgifter. Alla personer som behandlar dina personuppgifter omfattas av banksekretess och tystnadsplikt.
Utlämnande av personuppgifter avser en situation där vi ger dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig för eget bruk. Dina uppgifter kan lämnas ut
Vi lämnar aldrig ut personuppgifter om dig till externa personuppgiftsansvariga i marknadsföringssyfte. När vi riktar marknadsföringsmaterial till dig via externa kanaler, krypterar vi de uppgifter som behövs för riktningen.
Med hjälp av cookies kan vi samla in uppgifter om hur och när du använder våra digitala tjänster, med andra ord vår webbplats (www.s-banken.fi), vår webbank och S-mobil. Vi kan inte identifiera enskilda användare enbart med hjälp av cookies. Om du loggar in på vår webbank kan vi koppla den information som samlats in med cookies till dig enligt lagstiftningen om integritetsskydd och registerbeskrivningen för respektive tjänst.
Med hjälp av cookies samlar vi exempelvis in följande uppgifter:
Dessutom använder vi cookies och andra motsvarande tekniker i följande syften:
Du kan ta del av vilka rättigheter du har i anknytning till behandling av personuppgifter nedan.
Om du inte har rätt att få uppgifterna raderade i våra register kan du be oss begränsa behandlingen av dessa till enbart lagring av uppgifter. Om behandling av uppgifter om dig är nödvändig enbart för att göra gällande rättsliga anspråk (till exempel skadestånd) kan du även kräva att vi begränsar den övriga behandlingen av uppgifter till enbart lagring av uppgifter. Vi kan behandla dina uppgifter i andra syften om detta krävs för att göra gällande rättsliga anspråk eller du har gett ditt samtycke till detta.
Om du vill utöva dina rättigheter gällande behandling av personuppgifter går det enklast på webbanken. Du kan beställa dina uppgifter på webbanken enligt följande:
Dina övriga rättigheter kan du utöva på webbanken genom att skicka ett meddelande till oss.
Du kan också utöva dina rättigheter genom att ringa oss på 010 76 5810 (må–fr klockan 9–20, 0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut) eller genom att besöka vårt kundtjänstställe. När du ringer oss identifierar vi dig med webbankskoder eller genom identifiering i S-mobil. På kundtjänststället identifierar vi dig med hjälp av ett giltigt identitetsbevis eller genom identifiering i S-mobil.
Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter inte är laglig kan du lämna ett klagomål till tillsynsmyndigheten.
Ett låne- eller kreditbeslut grundar sig alltid på en helhetsbedömning av alla uppgifter vi har tillgång till.
När vi fattar ett låne- eller kreditbeslut använder vi följande informationskällor:
När vi fattar ett låne- eller kreditbeslut kan vi samla in eller använda exempelvis följande uppgifter:
Vi samlar in uppgifter automatiskt eller manuellt för kreditbeslutssystemet. Vi behandlar uppgifterna automatiskt i enlighet med beslutsregler som bestämts på förhand för kreditbeslutssystemet och/eller en kreditexpert behandlar uppgifterna manuellt. Vid den automatiska bedömningen kontrollerar vi förutsättningarna för beviljande av lån eller kredit, din betalningsförmåga och kreditrisk. Som stöd för bedömningen använder vi profilering, det vill säga statistiska modeller.
De vanligaste orsakerna till ett negativt låne- eller kreditbeslut är:
Varför behandlas mina personuppgifter i samband med låne- eller kreditansökan?
Vi behandlar dina personuppgifter i den omfattning som låne- eller kreditansökan kräver. I samband med ansökan kontrollerar vi bland annat dina personkreditupplysningar i Suomen Asiakastieto Oy:s kreditupplysningsregister. Vi kan fatta låne- eller kreditbeslut automatiskt utifrån dina personkreditupplysningar, kunduppgifter och de uppgifter som du angett i ansökan.
Med hjälp av automatiserat beslutsfattande fungerar vi som en ansvarsfull kreditgivare och säkerställer att besluten håller jämn kvalitet. Vi går regelbundet igenom de klassificeringsmetoder vi använder, för att metoderna ska vara rättvisa, effektiva och jämlika.
Hur kan automatiserat beslutsfattande påverka mig?
Automatiserat beslutsfattande och profilering kan påverka om låne- eller kreditbeslutet i S-Banken blir positivt eller negativt. Om du vill kan du genom att kontakta vår kundtjänst även be oss att manuellt behandla ett beslut som vi fattat automatiskt.
Hur används uppgifter som erhålls från systemet för utbyte av information om konsumentkrediter?
I samband med behandlingen av kreditansökan samlar vi in uppgifter om dina tidigare krediter. Vi samlar in uppgifter från andra kreditgivare från det system för utbyte av information om konsumentkrediter som upprätthålls av Suomen Asiakastieto Oy. Mer information om systemet och de kreditgivare som använder systemet finns på asiakastieto.fi. Om du vill kan du kontrollera med Suomen Asiakastieto vilka av dina uppgifter som har överlåtits från systemet och vart.
Vi kan använda de uppgifter vi samlat in från systemet för utbyte av information om konsumentkrediter när vi bedömer din kreditvärdighet, om du ansöker om en ny kredit av oss eller omstrukturering av en befintlig kredit. I dessa fall säkerställer vi alltid att uppgifterna är aktuella.
Om vi beviljar dig kredit, lagrar vi de uppgifter vi fått om dig från systemet för utbyte av information om konsumentkrediter i fem års tid efter att krediten har betalats, om det inte finns någon annan grund för att lagra uppgifterna under längre tid. Om vi inte beviljar dig kredit, raderar vi uppgifterna två år efter ansökan.
Du kan styra behandlingen av dina personuppgifter i marknadsföringssyfte genom att återkalla ditt samtycke och invända mot behandling av personuppgifter som grundar sig på ett berättigat intresse. Du kan lämna och radera uppgifter om tillstånd och förbud på webbanken, i S-mobil eller på Oma S-kanava eller genom att kontakta vår kundtjänst eller klicka på länken i e-postmeddelandet du fått.
Med gemensamt register avses vilken som helst strukturerad datauppsättning med personuppgifter, som minst två personuppgiftsansvariga använder för gemensamma användningsändamål. I fråga om det gemensamma registret fastställer de personuppgiftsansvariga tillsammans ändamålen och metoderna för behandlingen och fungerar då som gemensamt personuppgiftsansvariga.
Orsaken till ändringen är att myndigheterna har preciserat tolkningarna av EU:s allmänna dataskyddsförordning GDPR. I och med dessa tolkningar betraktas SOK och S-Banken framöver som gemensamt personuppgiftsansvariga för vissa gemensamma kunduppgifter.
Inrättandet av det gemensamma registret gör det möjligt att tillhandahålla tjänster och förmåner som gagnar SOK:s och S-Bankens gemensamma kunder. Exempel:
Alla ägarkunder eller personer som hör till ett ägarkundshushåll och som också är kunder i S-Banken hör till det gemensamma registret. Till det gemensamma registret hör också alla användare av S-mobil och kunder som anslutit sig i webbtjänsten Bli ägarkund, oberoende av om de också är kunder hos S-Banken, eftersom dessa tjänster är tjänster som SOK och S-Banken tillhandahåller i samarbete.
I det gemensamma registret behandlas en noggrant avgränsad del av uppgifterna om SOK:s och S-Bankens gemensamma kunder.
I det gemensamma registret behandlas följande uppgifter:
De uppgifter om digitalt fotavtryck för användning av S-mobil som behandlas i det gemensamma registret är bland annat information om aktivering av S-mobil och om enheter i vilka appen används, digitalt fotavtryck för användningen av tjänsten och respons om S-mobil som lämnats i tjänsten.
Uppgifterna i det gemensamma registret finns också i S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt i S-Bankens kundregister, där de används enligt användningsändamålen för uppgifterna i dessa register.
I S-gruppens ägarkunds- och kundregister samt i S-Bankens kundregister finns utöver uppgifterna i det gemensamma registret också många andra uppgifter som inte lämnas ut till det gemensamma registret. I det gemensamma registret behandlas till exempel inte uppgifter om S-Bankens kontotransaktioner eller uppgifter om köp i S-gruppen.
Mer information om personuppgifter som ingår i det gemensamma registret finns i SOK:s och S-Bankens dataskyddsbeskrivningar.
Det gemensamma registret syns inte direkt som en ändring för kunderna, eftersom S-gruppen och S-Banken även tidigare har samarbetat kring hanteringen av uppgifter om gemensamma kunder. Tidigare har S-gruppen och S-Banken lämnat ut uppgifter till varandra, till exempel kontaktuppgifter till gemensamma kunder, så att kunden inte har behövt uppge dem två gånger. Framöver uppdateras kontaktuppgifterna direkt i SOK:s och S-Bankens gemensamma register. Administrationen av uppgifterna underlättas och våra gemensamma tjänster, såsom S-mobil, utvecklas smidigare än tidigare.
Uppgifter om användningen av S-mobil som samlas in i det gemensamma registret möjliggör en bättre och mer kundorienterad utveckling av tjänsten. Tillsammans kan vi analysera olika kundgruppers sätt att använda S-mobil. Tidigare när uppgifter samlades in om användningen av S-mobil analyserades uppgifterna om butikstjänster i S-mobil av SOK och uppgifterna om bankfunktioner av S-Banken.
Kunderna informeras om inrättandet av det gemensamma registret främst på SOK:s och S-Bankens webbplatser. Alla kunder som hör till det gemensamma registret och som använder S-mobil får också information om ändringen i form av ett meddelande i S-mobil. Dessutom skickar vi information per e-post till de kunder vars bekräftade e-postadresser vi känner till. Tillhörigheten till det gemensamma registret kräver inga åtgärder av kunderna.
Vi uppdaterar också dataskyddsbeskrivningarna för S-gruppens ägarkunds- och kundregister och S-Bankens kundregister.
Du kan läsa mer om det gemensamma registret på S-kanava.
Vi ger mer information om det gemensamma registret både i dataskyddsinformationen för S-gruppens ägarkundsregister på Som S-Förmånskortskund – S-gruppens dataskyddswebbplats (s-gruppen.fi) och i dataskyddsinformationen för S-Bankens kundregister på Dataskyddet skyddar dina personuppgifter (s-banken.fi).
Vid behov kan du också kontakta oss via e-post:
SOK: tietosuojavastaava@sok.fi
S-Banken: tietosuojavastaava@s-pankki.fi