Hållbarhetsindexet i undersökningen Bank och finans bygger på kundernas erfarenheter och uppfattningar om hur ansvarsfulla bank- och finansaktörerna är. Indexet består av tre frågor där kunderna bedömer hur etisk bankernas verksamhet är samt bankernas miljöansvar och sociala ansvar.
I hållbarhetsindexet fick S-Banken 77,6 indexpoäng och var på så sätt etta i branschen. Resultatet är klart högre än genomsnittet i bank- och finanssektorn, där medeltalet av indexpoängen var 67,8. I hållbarhetsindexet fick S-Banken 2,2 poäng mer än året innan, medan medeltalet i branschen minskade något jämfört med året innan.
Kundernas positiva betyg vittnar om att S-Banken har lyckats med sina försök att arbeta på ett hållbart sätt och tillhandahålla tjänster för skötsel av ekonomi.
”Vi vill ge alla möjlighet att spara och investera genom att vi tillhandahåller våra kunder tydliga banktjänster som är lätta att använda. Vårt mål är att vara Finlands smidigaste bank med vilken det är enkelt att sköta ärenden vid sidan av andra dagliga sysslor. Resultaten visar att kunderna sätter värde på vårt arbete”, berättar Karoliina Loikkanen, hållbarhetsdirektör på S-Banken.
Totalt sett klarade S-Banken sig utmärkt i EPSI Ratings Bank och finans-undersökning, eftersom undersökningen visar att S-Banken har de nöjdaste kunderna i branschen. Resultaten från hållbarhetsindexet ligger i linje med totalresultaten, eftersom S-Banken också i fråga om samhällsansvar fick betyget bäst i branschen i det avsnitt som mäter bankens image.
EPSI Ratings undersökning Bank och finans 2025 gjordes mer än 1 646 intervjuer, där 258 kunder utvärderade S-Banken. S-Bankens felmarginal för kundnöjdhet är 2,2 indexpoäng.