Gå direkt till innehållet
Allmänt om våra konton

Vad är / vad innebär verifiering av betalningsmottagaren?

När du gör en girering eller en expressbetalning, meddelar systemet om mottagarens namn och kontonummer överensstämmer med varandra. Syftet är att minska risken för att en betalning sänds till fel mottagare, till exempel på grund av ett skrivfel eller bedrägerier.

Kontonumret och mottagarens namn överensstämmer med varandra

Betalningsmottagarens bank meddelar att kontonumret och mottagarens namn överensstämmer med varandra.

Kontonumret och mottagarens namn överensstämmer inte med varandra

Vi kan då inte garantera att betalningen sänds till rätt person. Kontrollera att mottagarens namn verkligen är korrekt skrivet (förnamn och efternamn). Om du vill kan du godkänna betalningen. Vi ansvarar inte för att betalningen sänds till rätt person. Betalningen förmedlas utifrån det kontonummer som du har angett.

Kontonumret och uppgifterna om mottagaren överensstämmer inte helt med varandra

Det innebär att mottagarens namn i betalningen är nästan detsamma som det namn som är anslutet till kontonumret. Skillnaden kan till exempel bero på ett skrivfel. Systemet föreslår mottagarens korrekta namn, som du kan korrigera i betalningen.

Det gick inte att verifiera att kontonumret och mottagaren överensstämmer med varandra

Ibland kan det hända att verifieringen inte kan genomföras. Du kan försöka verifiera på nytt genom att klicka på Försök på nytt. Vid behov kan du godkänna betalningen utan att göra en verifiering. Då kan vi inte garantera att betalningen sänds till rätt person. Du kan också försöka betala på nytt senare.