Varför har jag fått ett meddelande om ett förkastat betalningsuppdrag?
Girering
Du kan ha godkänt en betalning som ändå förfaller först längre fram i tiden. Om det inte fanns pengar på ditt konto på betalningsdagen, försöker vi debitera beloppet under de följande tre vardagarna. Om det inte finns tillräckligt med pengar på kontot under de tre dagarna, förkastas betalningen och du får ett meddelande om att betalningsuppdraget har förkastats.
Efter att vi har skickat meddelandet försöker vi inte länge debitera betalningen från ditt konto, utan du ska själv betala den utifrån uppgifterna i meddelandet.
För ett förkastat betalningsuppdrag tar vi ut en avgift enligt vår servicetariff den 15 följande månad.
Expressbetalning
Betalningar som görs som expressbetalningar debiteras om möjligt endast en gång på den valda betalningsdagen. I meddelandet om att betalningen har förkastats anger vi orsaken till förkastandet. Du ska göra betalningen på nytt. Vi tar inte ut någon avgift för meddelanden om att expressbetalningen har förkastats.
Vid förmedling av expressbetalningar kan det förekomma tillfälliga störningar eller till exempel situationer där mottagarbanken inte kan ta emot expressbetalningar. Vi meddelar om förkastade expressbetalningar genom att skicka ett meddelande till dig i S-mobil eller på webbanken. Du kan försöka göra betalningen på nytt senare eller göra en vanlig girering.