S-Banken har varit med och tillhandahållit data om bluffwebbplatser samt testat en samarbetsmodell där banker och teleoperatörer i samarbete snabbt kan stoppa internettrafiken till kända bluffwebbplatser. Kärnan i modellen är snabbhet. När det tidigare kunde ta flera dagar att stoppa trafiken, kan den nu stoppas inom flera tio minuter, vilket minskar riskerna för kunderna och begränsar effekterna av brottslig verksamhet.
Samarbetet förs på bred front mellan branschaktörer. Bland teleoperatörerna deltar Elisa, Telia och DNA. Inom banksektorn använder modellen data från OP Pohjola, och i informationsutbytet deltar S-Banken samt Nordea, Aktia och Sparbanken. På så sätt kan man känna igen bluffwebbplatser och stoppa trafiken till dem betydligt snabbare än tidigare.
När brottslingar skapar nya bluffwebbplatser, sprids försöken till nätfiske snabbt, särskilt på sociala medier och per e-post, och meddelanden skickas till exempel i en banks eller myndighets namn. När trafiken till bluffwebbplatser kan förhindras redan i ett tidigt skede, minskar antalet offer betydligt och kundernas skötsel av ärenden är säkrare.
Traficoms godkännande av verksamhetsmodellen har sökts, och Centralkriminalpolisen har deltagit i utvecklingen av modellen. Myndigheternas deltagande säkerställer att lösningen genomförs på ett säkert och lagligt sätt samt med respekt för kundernas integritet.
Bankerna delar uppdaterad information om upptäckta bluffwebbplatser. Informationen vidarebefordras till teleoperatörer (Elisa, Telia, DNA) som blockerar åtkomsten till bluffwebbplatser snabbt. S-Banken tillhandahåller observationer och analyser, följer upp effekterna av lösningen och tar i samarbete med sina partner fram processer som gör kundernas vardag fortsatt smidig och trygg.
S-Banken utvecklar kontinuerligt banksäkerheten – även kunderna ska vara på alerten för att skydda sig mot nätbrottslighet
För S-Banken är kundernas säkerhet det primära målet, och samarbetet möjliggör en ännu effektivare reaktion. Bankerna uppmanar sina kunder att även framöver endast använda den egna mobilappen eller webbanken efter inloggningen – aldrig till exempel via en sökmotor eller genom att klicka på länkar som skickats per e-post eller genom att skicka uppgifter till banken per e-post eller på sociala medier.
Trots att den nya verksamhetsmodellen försvårar bedragarnas verksamhet avsevärt, är kundernas vaksamhet fortfarande det bästa skyddet.
"Ett nära samarbete mellan banker, myndigheter och kunder utgör grund för ett framgångsrikt säkerhetsarbete. I samarbete kan vi snabbt reagera på nya hot och säkerställa att våra kunders vardag förblir trygg, påpekar Leo Niemelä, datasäkerhetschef på S-Banken.
”S-Banken fortsätter sitt långsiktiga och proaktiva arbete för att förbättra säkerheten så att både banktjänsterna och kundernas dataskydd blir allt bättre”, säger Niemelä.
S-Banken påpekar att egna bankärenden alltid ska skötas genom att logga in i S-mobil eller på webbanken med S-Bankens webbankskoder. S-Banken begär aldrig inloggningsuppgifter per sms, e-post eller telefon och ber inte heller att installera fjärråtkomstprogram.
I suspekta situationer uppmanas kunder att omedelbart kontakta S-Bankens kundtjänst.
Läs mer om säkerheten i banktjänsterna.