Undersökningen Bank och finans, som EPSI Rating genomför årligen, mäter kundnöjdheten inom bank- och finanssektorn. Enligt det senaste resultatet har S-Banken de nöjdaste privatkunderna i branschen. Indextalet för kundnöjdheten med banken var 81,9 (0-100), vilket är 8,3 indexenheter högre än genomsnittet inom sektorn. Kundnöjdhetsindexet, det så kallade EPSI-talet, bygger på erfarenheter från kunder hos de granskade bankerna. I undersökningen mäts också delområden som påverkar kundnöjdheten, det vill säga image, förväntningar, produktkvalitet, servicekvalitet och valuta för pengarna. S-Banken har stärkt sin ställning särskilt inom kategorierna Valuta för pengarna (+0,7) och Förväntningar (+0,7).
”Vi är glada över att S-Banken har förbättrat sig från topplaceringarna de tidigare åren till nummer ett i branschen. Resultatet är viktigt, eftersom det framför allt mäter kundernas nöjdhet med sin huvudbank. Vår strategiska avsikt är att vara Finlands smidigaste bank, och vi har målmedvetet satsat på att utveckla våra tjänster. Enligt denna undersökning och andra undersökningar anser kunderna att det är säkert och smidigt att använda våra tjänster, och att kontakten med oss är rättvis och respektfull”, säger Anni Hiekkanen, kundrelations- och varumärkesdirektör på S-Banken.
De finländska bankerna behöver nu ta itu med den ekonomiska osäkerheten, kundernas höga förväntningar och den ökande konkurrensen. Detta återspeglas i totalresultaten: På ett allmänt plan har kundernas nöjdhet med branschen vänt nedåt.
”Det är fantastiskt att se att vårt långsiktiga arbete för kundens bästa bär frukt. Denna förstaplacering är särskilt glädjande, eftersom vi är den enda banken som har förbättrat sitt resultat sedan förra året. Vi arbetar kontinuerligt för att tillhandahålla förstklassig och smidig service, och jag vill tacka hela personalen för ett utmärkt arbete”, säger Anni Hiekkanen, kundrelations- och varumärkesdirektör på S-Banken.
EPSI Ratings undersökning Bank och finans 2025 gjordes mer än 1 646 intervjuer, där 258 kunder utvärderade S-Banken. S-Bankens felmarginal för kundnöjdhet är 2,2 indexpoäng.