Enligt S-Bankens undersökning om ekonomiska tabun spenderar finländarna mer pengar på semesterresor i hemlandet än utomlands. 28 procent av de tillfrågade uppgav att de spenderar mer pengar i hemlandet, medan 24 procent spenderar mer utomlands.
Det finns dock skillnader i penninganvändningen mellan olika åldersgrupper. Personer under 40 år spenderar mer pengar utomlands, medan äldre spenderar mer hemma.
”Enligt Konsumentbarometern har finländarnas semesterplaner i hemlandet minskat från toppnivån efter pandemin, vilket är naturligt, men de ligger fortfarande på en högre nivå än före pandemin”, säger Janne Ronkanen, ekonom på S-Banken.
Semesterfirarnas konsumtionsval har större ekonomiska konsekvenser, eftersom de euro som spenderas under resor alltid är en investering i resmålets livskraft. Mindre än hälften av finländarna (42 %) säger att de ens ibland tänker på hur deras spenderande påverkar destinationens ekonomi eller invånare när de väljer resmål. Kvinnor och medelålders personer är mer benägna att uppmärksamma konsekvenserna.
Mer shopping utomlands, mer upplevelser och kultur på hemmaplan
Boendet är den största utgiftsposten på semestern, både i Finland och utomlands, och resenärer lägger mer pengar på det utomlands. Utgifter för färdmedel, i praktiken bensin och kollektivtrafik, är klart högre i hemlandet än utomlands. Shopping däremot läggs det mer pengar på utomlands.
Nöjesparker och upplevelser sticker ut som en stor utgiftspost för inrikesresor bland 31–49-åringar. Mycket mindre pengar läggs på dessa utomlands. Mer pengar spenderas också på kulturella platser och museer vid resor inom landet än utomlands. De är mest intressanta för finländare som är över 70 år gamla. Personer i femtioårsåldern spenderar mer pengar på restaurangbesök och kaféer än andra. I den här åldersgruppen finns också det största antalet personer som bara reser inrikes.
”Under den senaste tiden har den allmänna ökningen av penninginkomsterna främst stimulerat hushållens sparande, men det finns goda förutsättningar för att även konsumtionsmedlen ökar i fortsättningen. Sett ur den här synvinkeln kommer finländarna troligtvis att satsa lite extra även på sommarsemestern”, berättar Ronkanen.
Finländarna spenderar pengar på allt möjligt under semestern, både i hemlandet och utomlands. S-Banken påminner om att det är enkelt för resenärer att hantera användnings- och säkerhetsgränser för sina betalkort i nätbanken och S-mobil. Detta ger flexibilitet att betala för ovanliga utgifter även mitt under semestern.
Finland lockar återigen internationella resenärer
Sommarturismen i hemlandet stimuleras av evenemang och styr även resandet. Enligt uppgifter från S-gruppens verksamhet inriktad på turism planeras de inhemska semesterresorna tidigare i år.
”Vårt bokningssystem visar att folk bokar något tidigare än förr och stannar längre på semesterorterna. Finländarna uppskattar fortfarande resor i närområdet. Människor letar efter nya resmål, men också förnyade gamla bekanta lockar. Bland annat Original Sokos Hotel i Vanda, Björneborg och Kotka samt Break Sokos Hotel i Vuokatti och Tykkimäki i Kouvola lockar resenärer”, säger Jaana Matikainen som leder S-gruppens verksamhet inriktad på turism.
Turismen i Finland gynnas också av den gradvis växande internationella turismen. Turisterna i Finland lockas av de många möjligheterna till individuella upplevelser och njutning – att satsa på välbefinnandet och uppleva unika upplevelser utomhus är växande trender inom turismen. Turisterna vill också ha smidiga och lättanvända tjänster och flexibilitet.
"Det är möjligt att vi i år äntligen når den nivå av internationella övernattningar som vi hade före coronapandemin. Början av året var lovande och under januari–april var tillväxten cirka 12 procent jämfört med föregående år. Globalt sett växer turismen snabbare än resten av ekonomin och förra året gav den Finland 5,5 miljarder euro i exportliknande inkomster. Turismen har potential att stödja den ekonomiska tillväxten", säger Matikainen.
Läs mer om resultanten (PDF på finska)
Information om undersökningen
Semesterenkäten ingår i undersökningen om ekonomiska tabun som genomfördes av Kantar på uppdrag av S-Banken. I undersökningen deltog 1 042 finländare i åldern 15–79 år. De tillfrågade kommer från olika yrkesställningar och inkomstklasser på olika håll i landet.