Gå direkt till innehållet
Vi kommer att underhålla vår webbplats natten mellan måndag och tisdag den 16–17 juni mellan kl. 23.00 och 2.00. Under denna tid kan det förekomma tillfälliga avbrott på webbplatsen. Vi beklagar de olägenheter som underhållsarbetena medför.
Läs mer

Det ökade antalet penningkurirer bland unga oroar banker och polisen

2025-06-16

Penningkurirer har blivit vanligare bland unga de senaste åren. Det handlar om ett fenomen där ungdomar eller unga vuxna värvas som penningkurirer mot belöning.

Enligt polisens observationer strävar bland annat cyberbedragare aktivt efter att värva unga som penningkurirer. En ökning av detta fenomen har observerats under de senaste åren. Unga lockas till att ta emot pengar och skicka dem vidare, ge dispositionsrätt till sitt konto åt någon annan person eller till exempel ansöka om lån och skicka pengarna vidare. 

”Kriminella använder olika historier för att försöka övertyga unga om att det handlar om en penningöverföring som är laglig eller “inom gråzonen”, och vanligtvis utlovas det en liten belöning. I själva verket är det ett brott att ta emot och överföra medel som fåtts genom brott, som polisen efter att de har information om det strävar efter att utreda. Förutom en brottmålsdom kan följderna för penningkurirer vara eventuell skadeståndsskyldighet", säger kriminalkommissarie Jussi Larvanto vid centralkriminalpolisens underrättelseavdelning. 

 

Det handlar ofta om organiserade kriminella grupper som värvar unga via populära sociala medieplattformar. Unga förstår inte nödvändigtvis att det handlar om en olaglig handling. Snabba pengar är frestande, och en ung person kommer inte att tänka på att till synes oskyldiga transaktioner kan leda till en brottmålsdom. 

 

Kurirer kan också värvas med platsannonser. I dessa annonser är kompetenskraven obefintliga och stora summor pengar utlovas för mycket liten ansträngning. Kontakt sker endast online och i uppgiftsbeskrivning ingår att man använder sitt eget bankkonto för att överföra pengar. 

 

Bankerna har olika sätt att förhindra penningtvätt. Om banken upptäcker onormala transaktioner kommer kontohavaren att ombes att förklara dem. Om utredningen inte är tillräcklig kan kontot i extrema fall behöva stängas. Misstankar om penningtvätt rapporteras till polisen. 

 

"I dessa fall är det bra att komma ihåg att det alltid finns ett initialt brott i bakgrunden som man fick tag på pengarna med. Det kan handla om traditionellt fiske efter bankkoder, narkotikahandel eller till och med människohandel. Lagligt förvärvade pengar behöver inte överföras via mellanhänder", säger Leo Niemelä, datasäkerhetschef på S-Banken. "Att delta i sådana aktiviteter är inte bara olagligt, utan också farligt. Det som verkar vara en spännande verksamhet kan leda till hotfulla situationer, eftersom det är svårt att komma undan kriminella gäng", fortsätter han. 

 

Om du misstänker att du har blivit en penningkurir ska du omedelbart sluta göra penningöverföringar och meddela din bank och polisen om det. 

 

I följande situationer lönar det sig att vara på sin vakt 

  • I en platsannons utlovas lätta pengar utan att nästan behöva anstränga sig 
  • Jobbet kräver att du använder ditt eget konto för att sköta om penningärenden i arbetet 
  • Du ombes överföra pengar via ditt eget konto mot betalning 
  • Någon ber att få använda ditt bankkonto mot betalning 
  • Du anvisas att ljuga om banken tar kontakt med dig angående en penningtransaktion 

Presskontakter

S-Bankens kommunikation

010 767 9300010 767 9300
viestinta@s-pankki.fi

Hur känner jag igen ett bluffmeddelande?

  • Vi skickar inte länkar till webbankens inloggningssida och inte heller länkar till andra webbplatser som ber besökaren ange bankkoder eller kortuppgifter direkt.
  • Om du har fått ett sådant meddelande är det fråga om ett bedrägeri. Öppna inte länkarna i meddelandet, utan radera det.
  • Vi kontaktar dig inte heller plötsligt och begär dig lämna personliga uppgifter per e-post, telefon, sms, sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem.

Det bästa är att alltid sköta bankärenden med appen S-mobil eller att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.

 

Anmälan om säkerhetsobservationer

Om du har fått ett bluffmeddelande i S-Bankens namn till din e-post, kan du skicka meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.

Om du har fått ett bluffsamtal i S-Bankens namn, kan du anmäla det till oss per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Av e-postmeddelandet bör det framgå tidpunkten för bluffsamtalet samt det telefonnummer du blev uppringd ifrån. I e-postmeddelandet kan du med egna ord beskriva vad du ombads göra medan bluffsamtalet pågick. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.

Om du har fått ett bluffmeddelande per sms till din telefon, kan du skicka en skärmdump av meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.

 

Jag har blivit föremål för ett bedrägeri. Vad ska jag göra?

Om du inte har lämnat ut dina uppgifter

Om du har fått ett bluffsamtal, där någon har försökt få dig att lämna ut till exempel dina bankkoder eller uppgifter om ditt betalkort, men du inte har lämnat ut dem, behöver du inte göra någonting.

Om du har fått ett bluffmeddelande och klickat på en länk i meddelandet, men därefter inte har lämnat ut uppgifter om dina bankkoder eller ditt betalkort på webbplatsen, kan du radera meddelandet. I princip behöver du inte spärra ditt kort eller dina bankkoderNotera dock att bedrägeriwebbplatser kan medföra även andra risker, de kan till exempel sprida skadliga program eller spionprogram. Därför rekommenderar vi att du

  • kontrollerar din enhet för eventuella skadliga program,
  • särskilt noggrant följer upp dina konto- och betalningstransaktioner.

Om du upptäcker någonting avvikande i dina konto- eller betalningstransaktioner eller du misstänker att en utomstående har kommit över ditt betalkort eller dina bankkoder, följ anvisningarna nedan.

 

Om du har lämnat ut dina uppgifter

Om du har lämnat ut dina bankkoder eller betalkortsuppgifter, ska du genast anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa) respektive spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn. Om du reagerar snabbt är det kanske fortfarande möjligt att förhindra överföringen av pengar.

Du får nya bankkoder på vårt kundtjänstställe. Du behöver pass eller identitetskort när du ska förnya dina koder. Du får ett nytt kort hem per post, när du har spärrat ditt kort i spärrtjänsten för kort.

Gör en polisanmälan först efter att du har underrättat banken.

 

Fem tips på säker hantering av bankärenden

  • Viktiga meddelanden som gäller dina ärenden skickar vi alltid direkt till S-mobil och webbanken. Vi ber dig aldrig uppge bankkoder eller kortuppgifter per sms. Du sköter bankärenden på ett säkert sätt med appen S-mobil eller genom att logga in på webbanken så att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.
  • Svara aldrig på kontakter som verkar diffusa. Klicka inte på länkar som verkar konstiga och öppna inte bilagor i suspekta e-postmeddelanden. Om du inte är säker på att kontakten är äkta, kan du alltid söka efter kontaktuppgifterna till företaget eller en annan avsändare till exempel på deras egna webbplatser och kontakta det aktuella företagets kundtjänst.
  • Lämna inte ut bankkoder, kortuppgifter eller andra känsliga personuppgifter till någon och överför inte pengar någonstans. Myndigheter och banker begär aldrig personliga uppgifter per telefon, e-post, sms, på sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. S-Banken ber dig heller aldrig skicka en bild på till exempel kodtabellen eller plötsligt på passet.
  • Var uppmärksam även i webbutiker. Se upp för erbjudanden som är för bra för att vara sanna och försäkra dig om att webbutiken är säker. Här finns mer information om säkra betalningar på internet. Genom att betala med kreditkort får du ett bättre skydd vid eventuella problem.
  • Logga in på S-Banken med S-mobil eller på S-Bankens webbplats. Vi skickar inte per e-post länkar till webbankens inloggningssida och inte heller länkar till andra webbplatser som ber besökaren ange bankkoder eller kortuppgifter direkt. Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till kundens dator. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren. Gå inte till webbanken med hjälp av en sökmotor.