Så här gör du:
- Registrera dig som kund hos Nordnet på nordnet.fi/fi/s-pankki senast 18 mars 2020. Om du har flera värdeandelskonton hos oss ska du öppna lika många konton på Nordnet. Beakta att företagskunder och minderåriga ska registrera sig som kunder redan före 2 mars 2020.
- Ge Nordnet fullmakt för överföring på nordnet.fi/fi/s-pankki senast 18 mars 2020. Ange i fullmakten portföljnumren på det konto/de konton som du har öppnat på Nordnet. Genom fullmakten ger du Nordnet rätt att be S-Banken lämna de uppgifter om dina innehav som behövs för överföringen, såsom anskaffningsuppgifterna om dina värdepappersinnehav. Utan fullmakt kan ditt förvar inte föras över.
För de kunder som har sig som kunder och gett fullmakt på Nordnet kommer vi att 28 mars 2020 automatiskt överföra de inhemska värdeandelskontona och de utländska värdepappren i depå till Nordnet. Samtidigt överför vi uppgifterna om anskaffningspriserna och anskaffningstidpunkterna. Det kostar ingenting att registrera sig som kund och föra över förvar.
Du kan lägga order på S-Bankens webbank fram till 25 mars 2020. Därefter kan order nästa gång läggas på Nordnets nättjänst 30 mars 2020.
Portfölj- och skatterapporterna kommer inte att föras över. Därför rekommenderar vi att du laddar ner eller skriver ut rapporterna i S-Bankens nättjänst.
Nordnet kan inte ta emot värdepapper eller förvar, om
- det värdepapper eller värdeandelskonto som ska föras över omfattas av en begränsning av avkastningsrätten
- det värdeandelskonto som ska föras över är pantsatt för tredje mans räkning
- det konto som ska föras över ingår i ett försäkringsskal eller är ett långtidssparkonto (LS)
- det konto som ska föras över omfattar sådana utländska värdepapper som Nordnet inte tillhandahåller för handel (se en förteckning över begränsningarna på nordnet.fi/fi/s-pankki).
Nordnet förbehåller sig rätten att godkänna eller avslå kundansökan bland annat utifrån omständigheter som har samband med kundkännedom eller med begränsningar i hemvistlandet (se en förteckning över begränsningarna på nordnet.fi/fi/s-pankki). Nordnet tar inte emot dödsbon.
Om du behöver en investeringslimit kan du höra dig för hos Nordnet om en kreditprodukt som motsvarar FIM Limit. Nordnet fattar separat beslut om beviljande av kredit i varje enskilt fall. Vi kan inte lova ett positivt kreditbeslut. Du kan fortsätta diskussionen om Nordnets kreditprodukter och produkternas egenskaper med Nordnet per telefon på 09 6817 8444 må–fr kl. 10–17.