Gå direkt till innehållet

Ändringar i villkor och servicetariff 1.11.2025

Vi gör ändringar i våra villkor och vår servicetariff från 1.11.2025. Ändringarna är olika preciseringar och tillägg, med vilka vi vill försäkra oss om att villkoren är uppdaterade. Samtidigt gör vi också villkoren tydligare och lättare att läsa och förstå. Ändringarna påverkar inte de dagliga banktjänsterna för ägarkunder.

Gällande kontovillkoren ändrar vi vårt sätt att hantera räntor på konton för vissa kontotyper. Ändringen gäller följande kontotyper hos S-Banken: S-konton, M-konton, S-fondkonton och Spararen-konton. Räntorna på de konton som omfattas av ändringen är inte längre bundna till S-Bankens S-Prime-ränta. Framöver består räntan på kontona av en fast ränta och en rörlig tilläggsränta. Ändringen har ingen inverkan på den ränta som ska betalas på kontona, eftersom den fasta räntan och tilläggsräntan på kontot tillsammans motsvarar den ränta som ska betalas vid tidpunkten för ändringen. I kortvillkoren har vi till exempel uppdaterat vår rätt att begränsa kortanvändning på grund av bestämmelser eller lagstiftning och säkerställt att du har ett kort som fungerar även i situationer där kreditsidan hos ett kort inte längre kan användas. Villkoren som tidigare kallades Villkor för mobilbetalningar döpte vi om till Villkor för digital betalning. I villkoren för digitala tjänster har vi till exempel preciserat möjligheten att i vissa situationer återaktivera identifieringsverktyg på eget initiativ. För mer information om ändringar av villkoren finns i punkten "Vilka villkor ändras och hur?" på den här sidan.

I servicetariffen harmoniserade vi villkoren för uttag av kontanter och lade till priser för nya funktioner. Dessutom tog vi bort de punkter som rör räntor på konton i och med ändringen av hur räntan på konton fastställs. Ändringarna påverkar inte de dagliga banktjänsterna för ägarkunder. Hos oss får ägarkunderna i handelslagen och deras familjemedlemmar fortfarande konto, S-Förmånskort Visa, S-mobil och webbankskoder utan avgift.

Meddelanden gällande ändringar skickar vi i första hand elektroniskt på webbanken och vid behov per brev till hemadressen. Om du på webbanken har fått ett meddelande om ändringar får du även en notis om det inkomna meddelandet antingen per e-post eller per sms.

Kom dock ihåg att vi aldrig ber dig uppge bankuppgifter, till exempel PIN-kod, lösenord eller kortnummer, på internet eller per telefon. Vi skickar inte länkar till webbankens inloggningssida och inte heller länkar till andra webbplatser som ber besökaren ange bankkoder eller kortuppgifter direkt. Du kan läsa mer om säker bankärendehantering på vår webbplats.

På den här sidan hittar du de nya villkoren som gäller från och med 1.11.2025 samt svar på vanliga frågor.

Vanliga frågor

Vi vill erbjuda våra kunder de bästa möjliga tjänsterna för skötsel av den dagliga ekonomin, sparande och finansiering av inköp. För att försäkra oss om att villkoren är uppdaterade gör vi olika preciseringar och tillägg till dem. Samtidigt gör vi också villkoren tydligare och lättare att läsa och förstå. Ändringarna påverkar inte dina dagliga bankärenden.

I kontovillkoren gör vi en ändring i hur räntan på konton fastställs, så att vi ännu bättre än förr kan reagera på förändringar i räntemiljön. Förändringen innebär att räntorna på konton inte längre är bundna till S-Bankens S-primeränta. Framöver består räntan på kontona av en fast ränta (0 %) och en rörlig tilläggsränta. Beloppet för den rörliga räntan fastställs senare. Eftersom kontots fasta ränta och tilläggsränta tillsammans motsvarar den ränta som betalas på ditt konto vid tidpunkten för ändringen, påverkar ändringen i samband med detta inte beloppet av den insättningsränta som betalas på ditt konto. Du kan framöver kontrollera de aktuella räntorna för konton på vår webbplats.

Ändringarna förutsätter inga åtgärder av våra kunder. Våra dagliga banktjänster är även framöver avgiftsfria för ägarkunder i handelslag och personer som hör till ägarkundshushåll.

Ändringarna av villkoren och servicetarifferna börjar gälla den 1.11.2025. Du kan fortsätta att använda dina produkter och tjänster som vanligt. Ändringarna påverkar inte användningen av dina dagliga banktjänster i S-Banken.

Våra dagliga banktjänster är även framöver avgiftsfria för ägarkunder i handelslag och personer som hör till ägarkundshushåll. I och med ändringen av hur räntorna på konton fastställs har vi tagit bort de punkter som rör räntor på konton från vår servicetariff. Du kan läsa mer om förändringen av räntan på konton i avsnittet "Varför och hur förändras det hur räntan på konton fastställs?".

Vi har harmoniserat terminologin för uttag av kontanter. Ändringarna påverkar inte priserna för uttag av kontanter. Vi förutspår även framtida behov och lade i servicetariffen till möjligheten att göra insättningar i TalletusOtto-automaterna. Funktionen är ännu inte i bruk och vi ger mer information om ibruktagningen av den senare. I övrigt förblir servicetariffen oförändrad.

Våra dagliga banktjänster är även framöver avgiftsfria för ägarkunder i handelslag och personer som hör till ägarkundshushåll. Du kan läsa mer om ändringarna i servicetariffen i avsnittet "Hur ändras servicetariffen?".

Vi gör ändringar i villkoren för konton, kort och digitala tjänster. Vi ändrar också Villkoren för mobilbetalningar och ger dem det nya namnet Villkor för digital betalning.

De ändringar vi gör i villkoren utgörs främst av preciseringar samt av ändringar som beror på nya egenskaper. Vi har också uppdaterat terminologin och förbättrat villkorens läsbarhet genom att förtydliga språket och göra det mer lättfattligt.

I kontovillkoren gör vi en ändring i hur räntan på konton fastställs, så att vi ännu bättre än förr kan reagera på förändringar i räntemiljön. Ändringen gäller följande kontotyper hos S-Banken: S-konton, M-konton, S-fondkonton och Spararen-konton. Förändringen innebär att räntorna på ovannämnda konton inte längre är bundna till S-Bankens S-primeränta. Framöver består räntan på kontona av en fast ränta (0 %) och en rörlig tilläggsränta. Beloppet för den rörliga räntan fastställs senare. Eftersom kontots fasta ränta och tilläggsränta tillsammans motsvarar den ränta som betalas på ditt konto vid tidpunkten för ändringen, påverkar ändringen i samband med detta inte beloppet av den insättningsränta som betalas på ditt konto. Du kan framöver kontrollera aktuella räntor för ditt konto på vår webbplats och på våra serviceställen (punkt 2 i de Särskilda kontovillkoren).

Vi gjorde även andra ändringar i våra allmänna kontovillkor, som gäller alla andra konton för privatkunder förutom S-Tidsbundna konton och BSP-konton. I villkoren preciserade vi vår möjlighet att häva kontoavtal. Vi kan häva ett kontoavtal om en privatkunds konto används för idkande av näringsverksamhet eller om kontoinnehavaren blir föremål för internationella sanktioner. Endast kontoinnehavarens egna medel får förvaras på kontot. Kontoinnehavaren eller dispositionsrättsinnehavaren får använda kontot för att förvara eller förmedla medel för tredje parts räkning endast om detta har avtalats separat med oss (punkt 2.4 i de Allmänna kontovillkoren).

I kortvillkoren uppdaterade vi vår rätt att begränsa eller spärra användningen av kort utifrån myndighetsbestämmelser, lagstiftning eller internationella kortföretags regler (punkt 12.4 i de Allmänna kontovillkoren). Vi har även gett tydligare information om hur vi använder automatiserat beslutsfattande under kortets giltighetstid för att följa upp om grunderna för uppsägning och hävning av kort uppfylls (punkt 3.5.3 i de Allmänna kontovillkoren och punkt 9 i Visa Credit-villkoren). Vi förutspår även framtida behov och lade i villkoren till möjligheten att göra insättningar i TalletusOtto-automaterna (punkt 9.5 i den allmänna kontovillkoren). Funktionen är ännu inte i bruk och vi ger mer information om ibruktagningen av den senare.

Villkoren för Visa Credit-kreditkonto är en del av de allmänna kortvillkoren. I villkoren har vi preciserat betalning av kreditfaktura i krediteringssituationer. Om en kreditering bokförs på krediten efter att en faktura har skapats måste du trots det betala hela det fakturerade beloppet, eftersom faktureringen av kreditkontot tar hänsyn till krediteringen som kommit först på nästa faktura (punkt 7 i villkoren för Visa Credit-kreditkonto). Vi vill också säkerställa att du alltid har ett kort som fungerar. Framöver kan vi förnya ett Credit/Debit-kort med kreditegenskap till ett Debit-kort utan kredit även i sådana situationer där användningen av kreditegenskapen har spärrats eller kreditegenskapen har sagts upp (punkt 1 i villkoren för Visa Credit-kreditkonto).

I Villkoren för digitala tjänster preciserade vi ditt ansvar för säkerheten i de enheter och den uppkoppling som du använder och för att programmen i dina enheter är uppdaterade (punkt 6.2 i Villkoren för digitala tjänster). I villkoren lade vi även till information om aktivering av identifieringsverktyg, ifall de har stängts. Du kan begära återaktivering av ett stängt identifieringsverktyg från vår kundtjänst eller, om villkoren uppfylls, kan du återaktivera dem på eget initiativ på vår webbplats (punkt 10 i Villkoren för digitala tjänster). I villkoren lade vi även till information om möjligheten för kontoinnehavare och dispositionsrättsinnehavare att se e-fakturor som förfaller eller som debiterats inklusive kontotransaktioner och specifikationer i S-mobil och webbanken (punkt 6.4 i Villkoren för digitala tjänster). Dessutom harmoniserade vi innehållet i villkoren för digitala tjänster så att de motsvarar våra övriga villkor. Du kan kontrollera ändringarna av villkoren för begränsade webbankskoder i avsnittet "Hur ändras villkoren för begränsade webbankskoder?".

Vi har bytt namn på Villkoren för mobilbetalningar. Villkoren heter i fortsättningen Villkor för digitala betalning. Dessutom specifierade vi i villkoren hur du ska både förvara och skydda dina koder och din enhet (punkt 4 i Villkoren för digitala betalning). För att säkerställa att dina internetköp lyckas har vi i villkoren lagt till information om att du ska kontrollera de kontaktuppgifter som du visas i samband med köp innan du godkänner ett köp (punkt 3 i Villkoren för digital betalning). Vi har också lagt till information om hur en anmälan om förkommet kort görs med S-mobil (punkt 4 i Villkoren för digital betalning).

Du hittar alla de nya villkoren i sin helhet på den här sidan.

I Villkoren för digitala tjänster och begränsade webbankskoder preciserade vi ditt ansvar för säkerheten i de enheter och den uppkoppling som du använder och för att programmen i dina enheter är uppdaterade (punkt 6.2 i Villkoren för digitala tjänster och begränsade webbankskoder). I villkoren lade vi även till information om möjligheten för kontoinnehavare och dispositionsrättsinnehavare att se e-fakturor som förfaller eller som debiterats inklusive kontotransaktioner och specifikationer i S-mobil och webbanken (punkt 6.3 i Villkoren för digitala tjänster och begränsade webbankskoder). Vi harmoniserade dessutom villkorens innehåll så att de motsvarar våra övriga villkor.

Vi gör en ändring i hur räntorna på konton fastställs i samband med ändringarna av kontovillkoren den 1.11.2025. Ändringen gäller följande kontotyper hos S-Banken: S-konton, M-konton, S-fondkonton och Spararen-konton.

Räntan på ovannämnda konton består framöver av en fast ränta (0%) plus eventuell tilläggsränta. Vi betalar tilläggsränta på kontots hela saldo, på en viss del av saldot eller stegvis. Räntan beräknas på kontots dagssaldo vid utgången av varje kalenderdag. Vi meddelar om ändringar av tilläggsräntan i god tid, dock senast två veckor innan ändringen träder i kraft. Du ser den aktuella räntan för ditt konto i S-mobil och i webbanken.

Den fasta räntan och tilläggsräntan på konton tillsammans motsvarar den ränta som betalas på ditt konto vid tidpunkten för ändringen av villkoren, så ändringen påverkar i samband med detta inte beloppet av den insättningsränta som betalas på ditt konto.

Vi gör en ändring i hur räntan på konton fastställs, så att vi ännu bättre än förr kan reagera på förändringar i räntemiljön. Förändringen innebär att räntorna på konton inte längre är bundna till S-Bankens S-primeränta.

Du kan framöver kontrollera aktuella räntor för konton på vår webbplats och på våra serviceställen.

Vi gör en ändring i hur räntorna på konton fastställs. Ändringen gäller följande kontotyper hos S-Banken: S-konton, M-konton, S-fondkonton och Spararen-konton. Framöver består räntan på kontona av en fast ränta (0 %) och en rörlig tilläggsränta. Den fasta räntan och tilläggsräntan på konton tillsammans motsvarar den ränta som betalas på ditt konto vid tidpunkten för ändringen av villkoren, så ändringen påverkar i samband med detta inte beloppet av den insättningsränta som betalas på ditt konto.

Du kan framöver kontrollera aktuella räntor för konton på vår webbplats och på våra serviceställen.

Du behöver inte göra någonting med anledning av de kommande ändringarna i villkoren och servicetariffen. Ändringarna påverkar inte dina dagliga bankärenden och du kan fortsätta att använda tjänsterna som vanligt.

Om du vill motsätta dig en eller flera villkorsändringar genom att säga upp en tjänst ber vi dig kontakta oss genom att i första hand skicka ett meddelande antingen i S-mobil eller på webbanken senast den 31.10.2025. Om du vill kan du också besöka ett kundtjänstställe genom att boka tid på s-banken.fi/tidsbokning.

Kom ihåg att se till att dina uppgifter i anknytning till bankärenden alltid är aktuella. Uppdatera dina uppgifter i S-mobil, på webbanken eller på vår webbplats.

Vi ber dig att först läsa igenom de nya villkoren noggrant. De ändringar vi gör i villkoren utgörs främst av preciseringar samt av ändringar som beror på nya egenskaper. Du hittar alla nya villkor och de mest centrala ändringarna i dem på den här sidan.

Det är möjligt att motsätta sig en villkorsändring. Du kan invända mot en eller flera ändring(ar). Observera att invändning i praktiken leder till att tjänsten i fråga sägs upp. Om du vill motsätta dig ändringar genom att säga upp dina tjänster ber vi dig kontakta oss genom att i första hand skicka ett meddelande antingen i S-mobil eller på webbanken senast den 31.10.2025. Om du vill kan du också besöka ett kundtjänstställe genom att boka tid på s-banken.fi/tidsbokning.

I juni-augusti 2025 skickar vi ett personligt meddelande till webbanken eller som papperspost till alla som ändringarna gäller. Till dem som får meddelandet på webbanken skickar vi dessutom en separat notis per e-post eller sms om det inkomna meddelandet.

Kom dock ihåg att vi aldrig ber dig uppge bankuppgifter, till exempel PIN-kod, lösenord eller kortnummer, på internet eller per telefon.

Så här känner du igen ett bedrägerimeddelande

Vi skickar inte länkar till webbankens inloggningssida och inte heller länkar till andra webbplatser som ber besökaren ange bankkoder eller kortuppgifter direkt. Om du har fått ett sådant meddelande är det fråga om ett bedrägeri. Öppna inte länkarna i meddelandet, utan radera det.

Vi kontaktar dig inte heller plötsligt och begär dig lämna personliga uppgifter per e-post, telefon, sms, sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. Vi begär heller aldrig en fjärranslutning till din dator.

Du kan läsa mer om säker bankärendehantering på vår webbplats.

Vi skickar ett personligt meddelande till alla som ändringarna gäller. Eftersom vi skickar meddelanden till ett stort antal kunder har vi fördelat dem över flera månader. De första meddelandena kommer vi att skicka i juni och de sista i augusti.

Meddelanden gällande ändringar skickar vi i första hand elektroniskt på webbanken eller som papperspost till hemadressen. Till dem som får meddelandet på webbanken skickar vi dessutom en separat notis per e-post eller sms om det inkomna meddelandet.

Om du ännu inte har fått något meddelande, kan du trots det läsa om ändringarna redan nu på vår webbplats.

Har du några frågor om våra andra produkter eller tjänster?

Du hittar vanliga frågor och anvisningar för att uträtta ärenden här.