Så här skaffar du koder

De personliga webbankskoderna är nyckeln till S-Bankens mångsidiga tjänster. Med samma koder kan du sköta dina bankärenden både på webbanken och i appen S-mobil som du kan ladda ned till din telefon. Du kan ansöka om webbankskoder på något av våra kundtjänstställen. De finns på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och veckoslut.

Vid kontaktpunkterna på Sale, de mindre S-marketenheterna och ABC-stationerna kan du beställa koder med en blankett. Koderna skickas sedan hem till dig per post.

Hitta det närmaste serviceställen

Du beviljas webbankskoder, om

  • du har ett brukskonto i S-Banken, dvs. ett S-Konto, eller omfattande dispositionsrätt till en annan persons S-Konto.
  • du är minst 12 år.
  • du har med dig identitetsbevis* när du ansöker om koder.

 

*Pass eller identitetskort som godtas som resedokument utfärdat av en myndighet i Finland, övriga EES-området, Schweiz eller San Marino eller främlingspass som utfärdats av en finsk myndighet (och som godtas om identiteten har kunnat kontrolleras).

Ersätt kodtabellen med fingeravtryck eller kod

När du aktiverar identifiering med S-mobil kan du logga in i tjänster som kräver webbankskoder och bekräfta betalningar med fingeravtryck eller en kod som du själv har valt. För aktiveringen behöver du traditionella webbankskoder.

Läs mer om identifiering

Hantera dina bankkoder omsorgsfullt

Webbankskoderna är personliga. Du ska inte låta någon annan använda dem, inte ens din make/maka eller en familjemedlem. Av säkerhetsskäl ska du förvara koderna omsorgsfullt och alltid separat från varandra. Spara inte koderna på den enhet du använder, utan lär dig dem utantill. På detta sätt förhindrar du att koderna hamnar i fel händer.

S-Banken ber aldrig någonsin dig uppge bankkoder, kreditkortsuppgifter eller annan känslig information i e-postmeddelanden eller genom att ringa dig. Om du till exempel får ett e-postmeddelande där du ombes uppge dina bankkoder är det fråga om ett bedrägerimeddelande som du under inga omständigheter ska svara på. Om du får ett sådant meddelande ska du meddela vår kundtjänst på 010 76 5810 må–fr kl. 9–20 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut).

Har du glömt dina koder?

Du kan ansöka om ett nytt användarnamn eller lösenord på S-Bankens kundtjänstställe. Ta med identitetsbevis, du måste styrka din identitet. Ett lösenord kan du också beställa på inloggningssidan till webbanken eller genom att ringa Kundtjänsten. Ditt användarnamn finns angivet i ditt avtal om bankkoder. Användarnamnet kan bestå av 4 bokstäver + 4 siffror eller 6–8 siffror. För förnyelse av användarnamnet tar vi ut en avgift enligt servicetariffen.

Spärrtjänst för bankkoder

tfn 09 6964 6820 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om dina webbankskoder eller din telefon där identifiering med S-mobil är aktiverad förkommer eller blir stulna ska du omedelbart spärra användningen av dem genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder. När du ringer från utlandet är numret +358 9 6964 6820.

Efter spärrningen kan du inte längre använda dina webbankskoder eller identifiering med S-mobil. Ansök om nya koder på vårt kundtjänstställe och aktivera identifiering på nytt i S-mobil.