Gå direkt till innehållet

Så här skaffar du koder till webbanken


De personliga webbankskoderna är nyckeln till S-Bankens mångsidiga tjänster. Med samma koder kan du sköta dina bankärenden på webbanken. Med koderna får du även tillgång till appen S-mobil, som du kan ladda ned till telefonen.

Så här loggar du in på webbanken

Om du ännu inte har koder till S-Banken

Du kan ansöka om webbankskoder på ett av våra kundtjänstställen. De finns på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar. Webbankskoderna är avgiftsfria för nya kunder.

BOKA TID

Hitta ditt närmaste serviceställe

Nu får du tillgång till banktjänsterna i S-mobil även med andra bankers bankkoder eller med mobilcertifikat

  • du har ett brukskonto i S-Banken, dvs. ett S-Konto, eller omfattande dispositionsrätt till en annan persons S-Konto.
  • du har fyllt 12 år. Personer under 18 år ska ingå avtal om bankkoder tillsammans med intressebevakarna, dvs. i allmänhet föräldrarna. Läs mer
  • du har med dig ett giltigt pass eller identitetskort med när du ansöker om koder. Läs mer om identitetsbevis som godtas av S-Banken

Så här kontrollerar eller förnyar du dina koder

Du kan förnya dina webbankskoder på internet, per telefon eller genom att besöka ett av våra kundtjänstställen beroende på vilken del av koderna som saknas.

Dina webbankskoder består av följande tre delar:

  1. Användarkod
    Användarkoden anges i ditt avtal om bankkoder eller i ett separat brev som du fick i samband med att du ingick avtalet. Du kan också se din användarkod i avsnittet Jag i S-mobil när du klickar på Kontrollera användarkod till webbanken under rubriken S-Bankens tjänster. Användarkoden består av 6–8 siffror.

    Om du inte hittar din användarkod förnyar vi dina webbankskoder helt och hållet (5 euro). Du kan ansöka om nya koder genom att besöka vårt närmaste kundtjänstställe. För att förnya koderna behöver du pass eller identitetskort.

    Du får användarkoden och lösenordet direkt, men av säkerhetsskäl skickas den nya kodtabellen per post till din hemadress inom cirka en vecka. När du bokar tid till ett kundtjänstställe kan du sköta dina ärenden utan att behöva köa. Vid behov kan du också sköta ärenden utan att du bokar tid. Boka tid
  2. Lösenord
    Lösenordet består av 4–6 siffror som du själv har valt. Observera att lösenordet spärras av säkerhetsskäl, om du anger fel lösenord 5 gånger.

    Om du har tappat bort ditt lösenord och vill beställa ett nytt, behöver du din användarkod och kodtabell. Du kan beställa ett engångslösenord på internet (2,50 €) eller återställa lösenordet på vårt kundtjänstställe (5 €). Beställ lösenord på internet
  3. Kodtabell
    Kodtabellen i pappersform innehåller engångskoder som du ombes ange i slumpmässig ordning. Inloggning och betalning bekräftas vid behov med en bekräftelsekod som skickas per sms. När du använder kodtabellen för att sköta ärenden, behöver du därför en enhet där du kan ta emot sms. Om kodtabellen har förkommit, behöver du användarkoden och lösenordet för att beställa en ny tabell. Du kan beställa en kodtabell på internet (2,50 €) eller på S-Bankens kundtjänstställe (5 €). Beställ kodtabell på internet

    Spara kodtabellen även om du använder identifiering med S-mobil.

Gör så här

Aktivera bortglömd kod till S-mobil på nytt

Har du aktiverat identifiering med S-mobil, men kommer inte ihåg koden du har valt? Nu kan du förnya din kod till S-mobil gratis med bankkoder från en annan bank eller med mobilcertifikat i S-mobil.

Så här förnyar du koden till S-mobil:

  1. Öppna S-mobil och klicka på länken Har du glömt din kod? på inloggningssidan.
  2. Välj identifieringssätt (här kan du identifiera dig med bankkoder från en annan bank).
  3. När du har identifierat dig, välj önskad ny fyrsiffrig kod till S-mobil.
  4. Klart! Nu kan du logga in i S-mobil med din nya kod.

Webbankskoder för barn och unga

Personer som fyllt 12 år kan få webbankskoder. Barn ska ansöka om koder tillsammans med sina föräldrar på vårt kundtjänstställe. Så här ansöker du om webbankskoder för barn och unga

 

Webbankskoder för företagskunder

Företagskundernas förfrågningar om webbankskoder görs till kundtjänsten för företag maksuyhteys@s-pankki.fi.

Förnyande av PIN-kod till S-Förmånskort Visa

Har du glömt eller tappat bort PIN-koden till ditt S-Förmånskort Visa?

Gör så här

Ersätt kodtabellen med kod, fingeravtryck eller FACE ID, dvs. ansiktsigenkänning

När du aktiverar identifiering med S-mobil, kan du logga in i tjänster som kräver webbankskoder och bekräfta betalningar med en kod som du själv har valt, fingeravtryck eller Face ID i iOS-telefoner med ansiktsigenkänning. Du behöver webbankskoder till S-Banken för aktiveringen. Du kan göra aktiveringen med webbankskoder till S-Banken, bankkoder från en annan bank eller med mobilcertifikat, om du har webbankskoder och ett konto i S-Banken.

 

LÄS MER OM IDENTIFIERING

Spärrtjänst för bankkoder

tfn 09 6964 6820 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om dina webbankskoder eller din telefon där identifiering med S-mobil är aktiverad förkommer eller blir stulna, ska du omedelbart spärra användningen av dem genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder. När du ringer från utlandet är numret +358 9 6964 6820.

Efter spärrningen kan du inte längre använda dina webbankskoder och identifiering med S-mobil. Ansök om nya koder på vårt kundtjänstställe och aktivera identifiering på nytt i S-mobil.

Hantera dina webbankskoder omsorgsfullt

Webbankskoderna är personliga. Du ska inte låta någon annan använda dem, inte ens din make/maka eller en familjemedlem. Av säkerhetsskäl ska du förvara koderna omsorgsfullt och alltid separat från varandra. Spara inte webbankskoderna på den enhet du använder, utan lär dig dem utantill. På detta sätt förhindrar du att koderna hamnar i orätta händer.

S-Banken ber aldrig någonsin dig uppge webbankskoder, kreditkortsuppgifter eller annan känslig information i e-postmeddelanden eller genom att ringa dig. Om du till exempel får ett e-postmeddelande där du ombes uppge dina webbankskoder, är det fråga om ett bluffmeddelande som du inte under några omständigheter ska svara på. Om du får ett sådant meddelande ska du informera vår kundtjänst om det.

Har du frågor?

 

Ring oss på 010 76 5810

Vår kundtjänst är öppen må–fr kl. 9–16 (lna/mta). Under samtalet kan du identifiera dig med dina personliga webbankskoder eller genom identifiering med S-mobil.

Boka tid och besök oss

Vi har totalt cirka 80 kundtjänstställen på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar. Du kan sköta dina ärenden utan att behöva köa om du bokar tid till ett serviceställe.

Boka tid

Säkerställ att vi kan nå dig

När dina kontaktuppgifter är uppdaterade hör du till de första som per e-post får information om S-Bankens och hela S-gruppens nya tjänster och aktuella ägarkundsförmåner.

Uppdatera dina kontaktuppgifter