Gå direkt till innehållet

Fiske efter bankuppgifter i S-Bankens namn – se upp!

2020-10-06

Bluffmeddelanden förekommer i S-Bankens namn. I dem ombeds man exempelvis att uppdatera sina kontaktuppgifter via en länk som finns i meddelandet. Kom ihåg att du aldrig ska lämna ut bankuppgifter, till exempel PIN-koden eller kortuppgifterna, till någon annan. Vi har samlat tips på hur du kan uträtta ärenden säkert.

Bluffmeddelanden förekommer i S-Bankens namn. I vanliga fall får kunden först ett e-postmeddelande eller ett sms med en uppmaning om att uppdatera kontaktuppgifterna via en länk som finns i meddelandet.

Egna uppgifter ska du alltid uppdatera då du är inloggad på S-Banken med S-Bankens eller en annan banks koder, aldrig exempelvis genom att klicka på länkar som du får per e-post eller genom att skicka uppgifter per e-post till S-Banken. Det är bäst att uppdatera uppgifterna i appen S-mobil eller genom att själv ange adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren och klicka på Uppdatera dina uppgifter i det övre högra hörnet på förstasidan.

  1. Lämna inte ut bankkoder, kortuppgifter eller andra känsliga personuppgifter till någon. Myndigheter och banker frågar aldrig efter personliga uppgifter per telefon, e-post, sms, sociala medier eller ansikte mot ansikte genom att söka upp dig i ditt hem. S-Banken ber dig heller aldrig skicka en bild på kodtabellen eller passet.
  2. Svara aldrig på kontakter som verkar diffusa. Klicka inte på länkar som verkar konstiga och öppna inte bilagor i suspekta e-postmeddelanden. Om du inte är säker på att kontakten är äkta, kan du alltid söka efter kontaktuppgifterna till företaget eller en annan avsändare till exempel på deras egna webbplatser och kontakta det aktuella företagets kundtjänst.
  3. Logga in på S-Banken med S-mobil eller på S-Bankens egen webbplats. Vi skickar inte e-post med länkar som leder till inloggningssidan för S-Bankens webbank. Vi ber heller aldrig om fjärranslutning till din dator. Det säkraste sättet att logga in på webbanken är att du själv anger adressen till S-Bankens webbplats, www.s-banken.fi, i adressfältet i webbläsaren.
  4. Var uppmärksam även i webbutiker. Se upp för erbjudanden som är för bra för att vara sanna och försök försäkra dig om att webbutiken är säker. Genom att betala med kreditkort får du ett bättre skydd vid eventuella problem.
  5. Följ kända och tillförlitliga källor då du söker information om coronaviruset och dess effekter på olika tjänster. De mest tillförlitliga webbplatserna är sådana som tillhör myndigheter, såsom Institutet för hälsa och välfärd (THL) samt banker och försäkringsbolag.

Anmälan om säkerhetsobservationer

Om du har fått ett bluffmeddelande till din e-post, kan du skicka meddelandet vidare per e-post till turvallisuus@s-pankki.fi. Ta därefter bort meddelandet utan att öppna bilagor och länkar i det. Observera att ingen svarar på ditt e-postmeddelande.

Om du har lämnat ut dina bankkoder eller betalkortsuppgifter ska du genast anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa) respektive spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna är öppna 24 h/dygn.

Mer information om bluffmeddelanden och säker bankärendehantering finns på sidan Säker hantering av bankärenden.