Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminta ja palvelut

S-Pankki on olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Tarjoamme palveluita päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen ja sijoittamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen. Lisäksi tarjoamme yksityispankkipalveluita sekä palveluita institutionaalisille sijoittajille.

S-Pankin liiketoimintasegmentit

S-Pankki-konsernin liiketoimintasegmentit ovat Pankkiliiketoiminta ja Varallisuudenhoitoliiketoiminta.

Pankkiliiketoiminta

Pankkiliiketoiminta kattaa S-Pankin pankkipalvelut ja niiden kehittämisen henkilöasiakkaille ja valikoiduille yritysasiakkaille. Liiketoiminta tarjoaa asiakkailleen tuotteita ja palveluita muun muassa päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen. Pankkiliiketoimintaan kuuluvat myös konsernin treasury-toiminnot.

Talletusten vastaanottaminen ja maksamisen palvelut henkilöasiakkaille

Talletusten vastaanottaminen ja maksamisen palvelut henkilöasiakkaille ovat S-Pankin strategian mukaista ydinliiketoimintaa ja tärkeä palvelu pankin asiakkaille ja erityisesti asiakasomistajille. Vähittäistalletukset muodostavat merkittävän osan S-Pankin rahoituksesta. Talletuksissa ja maksamisen palveluissa S-Pankilla on laaja maantieteellinen kattavuus Suomessa, ja asiakaskunta on hyvin hajautunutta.

 

Treasury ja varainhankinta

Treasury-toiminnon ensisijainen tehtävä on hallita pankin likviditeettiriskiä ja maksuvalmiutta. Treasury vastaa lisäksi varainhankinnasta, pankin varojen sijoittamisesta sekä taseen suojauksesta. Kiinnitysluottopankkitoiminta on osa Treasuryn toimintaa. Treasury ei tuota palveluita kolmansille osapuolille.

Henkilöasiakkaiden asunto- ja muut luotot

Pankkiliiketoiminnan alle kuuluvasta luotonmyönnöstä henkilöasiakkaiden asunto- ja muut luotot ovat S-Pankin ydinliiketoimintaa. Luotonmyöntö on tärkeä palvelu pankin asiakkaille ja toiminnosta kertyvän tulon ja tuoton prosentuaalinen osuus kokonaistuloista ja tuotoista pankkikonsernissa on merkittävä. Henkilöasiakasluotoissa asiakaskunnassa on laaja maantieteellinen kattavuus Suomessa, ja asiakaskunta on hyvin hajautunutta.

Talletusten vastaanottaminen, maksupalvelut ja luotot muille kuin henkilöasiakkaille

S-Pankki tarjoaa pankkipalveluita rajoitetusti myös yrityksille ja asunto-osakeyhtiöille. Yritysten talletukset ovat merkittävästi vähäisempi rahoituksen lähde kuin kotitalouksien talletukset. S-Pankki tarjoaa luottoriskistrategiansa mukaisesti valikoiduille yritysasiakkaille luottoja. Näiden palvelujen osuus koko pankkiliiketoiminnasta on selvästi henkilöasiakkaille tarjottuja palveluja rajallisempaa.

Varallisuudenhoitoliiketoiminta

Varallisuudenhoitoliiketoiminta vastaa S-Pankin varainhoitopalveluiden tuottamisesta, asiakkuuksista sekä liiketoiminnan kehittämisestä. Liiketoiminta tarjoaa säästämisen ja sijoittamisen palveluita henkilöasiakkaille, yksityispankkipalveluita sekä palveluita institutionaalisille sijoittajille.

Sijoituspalvelut

Varallisuudenhoitoliiketoiminta vastaa sijoituspalveluiden tuottamiesta ja rahoitusvälineiden kehittämisestä ja hallinnoimisesta S-Pankin asiakkaille. Näitä ovat muun muassa sijoitusrahastot, erikoissijoitusrahastot, vaihtoehtorahastot, vaikuttavuussijoittamisen tuotteet sekä yksilöllinen varainhoito. S-Pankki jakelee asiakkailleen S-Pankki Rahastoyhtiön hallinnoimien sijoitus- ja vaihtoehtorahastojen lisäksi myös ulkoisten yhteistyökumppaneiden rahastoja. Lisäksi yksikkö vastaa asiakkaille tarjottavista yhteistyökumppaneiden sijoitusvakuutustuotteista.

Kiinteistövarainhoito

Erikoissijoitus- ja vaihtoehtorahastot sisältävät sekä kiinteistöihin että muihin omaisuuslajeihin sijoittavia rahastoja. Kiinteistöihin kohdistuvaa sijoitustoimintaa käsitellään tässä raportissa kiinteistövarainhoitona erotuksena muusta 
varallisuudenhoitoliiketoiminnasta. Kiinteistövarainhoidon vastuulle kuuluu myös kiinteistösijoitussalkkujen hallinnointia ja kiinteistöjohtamisen palveluita.

S-Pankin palvelut

S-Pankin palvelut on suunnattu pääasiassa osuuskauppojen asiakasomistajille ja asiakasomistajatalouksiin kuuluville, ja heille peruspankkipalvelut ovat maksuttomia. S-Pankki palvelee S-ryhmän toimipaikoissa sijaitsevissa asiakaspalvelupisteissä, puhelinpalvelussa, verkkopankissa, S-mobiilissa ja sosiaalisen median kanavissa. S-Pankin asiakkaita palvelevat lisäksi asiantuntijat vaativissa pankkiasioissa ympäri Suomea sekä yksityispankkiirit varallisuudenhoitoa koskevissa asioissa. S-ryhmän alueosuuskaupat toimivat S-Pankin asiamiehinä ja tarjoavat toimipaikoissaan pankkipalveluita S-Pankin lukuun.

Henkilöasiakkaat

Tarjoamme henkilöasiakkaillemme monipuolisia päivittäisiä pankkipalveluita, kuten maksuttoman S-Tilin, S-Etukortti Visan, verkkopankin ja S-mobiilin osuuskauppojen asiakasomistajille. S-mobiili mahdollistaa tilien hallinnan, maksujen suorittamisen, korttien hallinnan sekä lainojen ja säästämisen hoitamisen ajasta ja paikasta riippumatta. Asiakkaamme voivat S-mobiilissa hakea esimerkiksi S-Lainaa, asuntolainaa tai opintolainaa sekä säästää rahastoihin kuukausittain tai kertamerkinnöin. Lisäksi S-mobiilin Säästäjä-palvelulla voi tukea tavoitteellista säästämistä ja ohjata bonukset siirtymään suoraan rahastoon tai mikrosäästää korttimaksujen yhteydessä.

 

Private Banking -asiakkaat

Tarjoamme Private Banking -asiakkaillemme kattavan valikoiman varainhoidon, pankkipalveluiden ja juridisten ratkaisujen palveluita. Asiakkaidemme käytössä on henkilökohtainen yksityispankkiiri, joka toimii neuvonantajana kaikissa raha-asioissa ja varallisuuden suunnittelussa. Palveluihimme sisältyy yksilöllinen varainhoito, varallisuus- ja perintösuunnittelu (Wealth Planning) sekä laajempi Family Office -palvelu. Lisäksi tarjoamme digitaaliset pankkipalvelut, kilpailukykyiset lainaratkaisut, S-Pankki Private Visa -kortin sekä Priority Pass -etuna pääsyn lentokenttäloungeihin. Private Banking -palvelumme on suunnattu asiakkaille, joilla on varainhoidossa vähintään 300 000 euroa.

 

Instituutioasiakkaat

Tarjoamme instituutioasiakkaillemme täyden valtakirjan varainhoitoa, sijoitussuunnitelmien laatimista sekä yksilöllisiä sijoitusratkaisuja asiakkaidemme tavoitteiden ja arvojen mukaisesti. Palvelumme perustuu henkilökohtaiseen asiakassuhteeseen, jossa asiantuntijatiimimme toimii nimettynä yhteyshenkilön johdolla. Toimitamme asiakkaillemme säännöllisesti varallisuus-, tapahtuma- ja vastuullisuusraportteja, jotka tukevat sijoitusten seurantaa ja vastuullisuuden arviointia. Palvelumme ytimessä ovat asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja sijoitusratkaisujen korkea laatu.

 

Yritysasiakkaat

Tarjoamme palveluita taloyhtiöille ja suurasiakkaille. Palveluihimme kuuluvat muun muassa maksuliikepalvelut, verkkopankki yritysten raha-asioiden hoitoon sekä saldotodistukset ja rahoitusratkaisut taloyhtiöille. Pienyritysten, maatilojen tai yhdistysten pankkipalvelut eivät kuulu palveluvalikoimaamme. Yritysasiakkaamme voivat asioida digitaalisesti tai olla yhteydessä asiakaspalveluumme esimerkiksi rahoitus- tai maksuliikeasioissa.