Siirry suoraan sisältöön

Arki S-Pankissa

Meillä ei työpaikalla turhia jäykistellä ja hommia tehdään hyvällä fiiliksellä, se kuuluu ja näkyy sekä arjessa että työyhteisötutkimuksissa. Tällä sivulla pääset tutustumaan tarkemmin elämäämme S-Pankissa uratarinoiden ja kulttuuritekijöiden muodossa.

Uratarinat

Me S-Pankissa arvostamme työntekijöidemme asiantuntijuutta virallisesta roolista tai tittelistä riippumatta. Toimenkuvat S-Pankissa ovat monipuolisia, joten meillä saa vastuuta ja pääsee vaikuttamaan. Tutustu alla asiantuntijoidemme erilaisiin tarinoihin oman polkunsa löytämisestä S-Pankissa.

Johannan mielestä parasta työssä on monipuolisuus ja mahdollisuus vaikuttaa

Johanna Makkonen

Ensimmäinen rooli S-Pankissa luotonvalvoja.
Työskentelee nykyään analytiikkapäällikkönä.

Opinnot vakuutus- ja finanssimatematiikan parissa johdattivat alalle

Urani S-Pankilla on alkanut vuonna 2011 luotonvalvonnassa. Opiskelin matematiikkaa Helsingin yliopistolla pääaineenani vakuutus- ja finanssimatematiikka. Hain opiskeluajaksi siistiä osa-aikaista sisätyötä ja finanssialalle hakeutuminen oli opintojen suuntautumisen vuoksi itselleni luonnollinen valinta.

Luotonvalvonnan aika oli mahtavaa! Meillä oli iso tiimi suurin piirtein samassa elämäntilanteessa olevia nuoria meneviä opiskelijoita ja vietimme myös vapaa-aikaa paljon yhdessä.

Keväällä 2013 siirryin Business Intelligence -tiimiin ensin kesäassistentiksi ja syksyn tullen analyytikoksi. Aloittaessani BI-tiimissä S-Pankissa oltiin vasta siirtymässä hyödyntämään keskitettyä tietovarastoa ja pääsin mukaan tähän jännittävälle matkalle. On aika ainutlaatuista, että omaan työuraani yhden tiimin sisällä on kuulunut näinkin kattavasti erilaisia tehtäviä ja miten olen päässyt tutustumaan näihin eri nyansseihin sekä teknisestä että liiketoiminnan näkökulmasta katsottuna.

 

Monipuolisuus sekä lukuisat vaikutusmahdollisuudet tekevät työstä innostavaa

Työskentelen tällä hetkellä johtavana analyytikkona Luottoanalytiikka-tiimissä. Autan liiketoimintaa hyödyntämään sitä massiivista data-aarretta, joka tietovarastossamme asuu.

Parasta työssäni on ehdottomasti monipuolisuus ja konkreettinen mahdollisuus vaikuttaa. Pienessä tiimissä on mahdollisuus tehdä monipuolisesti erilaisia asioita. Pankkina olemme jo todella pitkällä tiedolla johtamisen matkalla, mutta tekemistä riittää silti jatkuvasti.

 

Paras positiivinen yllätys ovat olleet ihmiset

Positiivisesti minut ovat S-Pankissa yllättäneet ennen kaikkea ihmiset! Koskaan en ole jäänyt ongelmani kanssa yksin ja kysymyksiini on aina vastattu. Konkreettinen paras oppi, joka mukaan on matkan varrella tarttunut, on järjestelmä- ja prosessituntemus. Se auttoi minua analyytikkouran ensimmäisillä metreillä huomattavasti. Kun talo ja ihmiset ovat tuttuja, on myös tarvittava apu aina löytynyt nopeasti.

Senni tunsi jo haastattelussa, että omat ja S-Pankin arvot kohtasivat

Senni Mattila

Ensimmäinen rooli S-Pankissa palveluneuvoja.
Työskentelee nykyään sisäisen valvonnan asiantuntijana.

Halu haastaa itseään tempaisi uudenlaiselle urapolulle

Urani S-Pankissa alkoi täysin tyhjältä pöydältä. Olin aiemmin tehnyt töitä sosiaalialalla 10 vuotta, minkä ohella olin tehnyt myös myynti- ja markkinointitöitä sekä tapahtumatuotantoa. Vuonna 2017 S-Pankkiin haettiin oppisopimuksella työntekijöitä asiakaspalveluun ja tiesin tuolloin jo työpaikkailmoitusta lukiessani, että tämä olisi minun polkuni.

S-Pankista olin jo tuolloin saanut hyvin rennon vaikutelman työpaikkana, jossa ollaan ihmisiä toisille ihmisille. Haastattelussakin S-Pankki tuntui vain kaiken aikaa enemmän minun paikaltani ja omat arvoni kohtasivat täysin S-Pankin arvojen kanssa.

Keväällä 2019 tuli tunne, että minulla olisi vieläkin enemmän annettavaa ja näin ollen päädyin asiakaspalvelun kesätiimin esimieheksi kesäksi 2019. Halusin haastaa itseäni, joten hain keväällä 2020 riskiasiantuntijaksi reklamaatioiden käsittelyyn, ja ilokseni minut valittiin pestiin.

 

Ihmisten kohtaaminen luo merkitystä työhön

Koronatilanteen pitkittyessä aloin kuitenkin kaipaamaan todella paljon asiakkaiden kohtaamista, joten päätin hakea laina-asiantuntijaksi eli S-Pankkiiriksi. S-Pankkiirina oloni aikana pääsin vierailemaan hetken aikaa rahanpesun estämisen tiimissä ja tutustumaan heidän työhönsä. 

 

Päivä toisen saappaissa johdatti uudelle tielle

Loppuvuodesta 2023 pääsin seuraamaan päiväksi meidän sisäisen valvontamme päällikköä ja tutustumaan hänen työpäivänsä sisältöön. Pian päivän jälkeen meillä avautuikin myynnin sisäisen valvonnan asiantuntijan rekrytointi. Taustani huomioon ottaen minua pyydettiin harkitsemaan hakemista tähän avoimeen tehtävään ja päätin tarttua tilaisuuteen — siitä lähtien olenkin ollut tällä polulla!

Nykyisessä työssäni parasta on, että pääsen seuraamaan näköalapaikalta, mitä kaikkea meillä pankissa tapahtuu ja kehittämään muiden asiantuntijoidemme kanssa myyntikanavaa. Pääsen myös toimimaan tietosuoja- ja tietoturvayhteyshenkilönä sekä myyntikanavien esihenkilöiden tukena valvontatehtävien suorittamisessa. Tietoturva- ja sääntelyvaatimukset ovatkin olleet aina ensi hetkistä lähtien S-Pankkiin saavuttuani minulle todella tärkeitä aiheita, joten on mahtavaa päästä tekemään töitä niiden parissa. 

 

Iso S-ryhmä tuo mukanaan arvokkaat verkostot

Aina kun tapaan täällä meillä S-Pankissa uusia ihmisiä, yllätyn joka kerta edelleen positiivisesti siitä, miten ihania ihmisiä meillä on täällä töissä! Joka kerta myös kuullessani toimitusjohtajamme ajatuksia esimerkiksi kuukausittaisella toimitusjohtajan keskustelutunnilla, olen ylpeä siitä, että saan olla osa S-Pankkia. Olen myös iloinen siitä, että S-Pankki on osa S-ryhmää, jonka kautta minulla on laajat verkostot ja todella paljon ihania työkavereita ympäri Suomen. 

Asiakasneuvojan monipuolinen työ loi hyvän pohjan Emilian nykyiseen tehtävään

Emilia Simola

Ensimmäinen rooli S-Pankissa S-pankkiiri.
Työskentelee nykyään valmennuspäällikkönä.

Monipuolinen urapolku finanssialalla loi vankan perustan

Juhlin tänä vuonna 18-vuotista taivalta finanssialan ammattilaisena! Pankkitoiminta on tässä ajassa muuttunut ehkä enemmän kuin koskaan. Opiskellessani yliopistossa kauppatieteitä, tein samalla monipuolisesti finanssialan asiakaspalvelutyötehtäviä niin vakuutus- kuin pankkialalla. Asiakasrajapinnassa työskentely on ollut arvokas pohja niin asiakkaan kohtaamismallin kehittämisessä kuin pankkialan lainalaisuuksien ja sääntelyn vaateiden huomioon ottamisessa osana normaalia pankkiarkea.  

Asiakasneuvojan työtehtävä vaati laajaa yleisosaamista "kaikesta maan ja taivaan väliltä", ymmärrystä asiakkaan asiasta ilman, että tämä osasi sanoittaa sitä täysin sekä hyvää tilannetajua tunnelmasta huolimatta.  

Aloitin virallisesti S-Pankin työntekijänä keväällä 2014, jolloin LähiTapiola Pankki ja S-Pankki fuusioituivat yhdeksi täyden palvelun lainapankiksi. Toimin tuolloin S-Pankkiirina neuvotellen asiakkaidemme kanssa pääasiassa asuntolainaratkaisuista, mutta jo pienemmässä LähiTapiola Pankissa olin vastannut asiakkaiden kokonaisratkaisuista päivittäispalveluineen sekä rahoitus- ja sijoitustarpeineen. Ehdinpä erikoistua myös Private Banking -asiakkaiden rahoitusratkaisuihin. 

S-Pankkiirin työstä sain mahdollisuuden siirtyä alueellisen myyntipäällikön tehtävään. Käytännössä sain oman alueen asiamiesverkostossamme ja toimin osuuskauppojen partnerina heidän tuottaessaan päivittäispalveluita S-Pankin asiakkaille. Myyntipäällikkönä sain tehdä paljon yhteistyötä pankin muiden myyntikanavien ja kehitystiimien kanssa edustaessani omaani. Erilaiset projektit, kuten S-Pankin asiamiestoiminnan uudistaminen sekä koulutusten ja valmennusten suunnittelu ovat valmistaneet minua nykyiseen tehtävääni. 

 

Valmentamisen ytimessä on vaikuttava asiakaslähtöisyys

Nykyinen tehtäväni valmennuspäällikkönä on verrattain uusi organisaatiossamme, vain noin kolme vuotta vanha ja olen saanut lähes vapaat kädet sen kehittämiseen. Valmennuspäällikkönä vastuullani on S-Pankin henkilöavusteiset myyntikanavat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että suunnittelen ja tuen asiakasrajapinnassa toimivia henkilöitä heidän kohtaamisissaan asiakkaiden kanssa; kohtaamme asiakkaat arvostavasti ja huomioimme heidän todelliset tarpeensa. Tämän lisäksi toimin esihenkilönä kuuden henkilön tiimille. Tiimimme koostuu hyvin erilaisista ja eritaustaisista ihmisistä, jotta pystymme tarjoamaan mahdollisimman monipuolista valmennusta ympäri Suomen.  

Valmennuspäällikön tehtävään kuuluu myös erilaiset projektivastuut, joista yksi hyvin mielenkiitoinen on vasta alkanut! Suunnittelemme kovaa vauhtia uusien työkavereiden saapumista Handelsbankenin henkilöasiakasliiketoimintojen oston jälkeen. Olemme uuden äärellä rakentamassa uutta S-Pankkia yhdistäen kummankin vahvuuksia. Saamme ison määrän kokemusta ja osaamista asiakkaita auttamaan ja haluamme hyödyntää sen mahdollisimman hyvin alusta saakka, samalla toivottaen lämpimästi uudet työkaverimme tervetulleiksi. 

 

Luottamus on kaiken lähtökohta

Olen hyvilläni luottamuksesta ja joustosta, jota olen S-Pankilta urapolkuni aikana saanut. Jokaisen esihenkilöni kanssa keskusteluyhteys on ollut avoin ja välitön, ja on ollut turvallista olla myös eri mieltä. 

Monipuoliset työtehtävät ja yllättäen eteen tulevat mahdollisuudet johtuvat pankin verrattain pienestä koosta ja ketteryydestä sekä luottamuksesta, jota olen pikkuhiljaa ansainnut esihenkilöiltä ja kollegoilta. 

Kannustus, vastuu sekä yhteistyö tekevät Jarin mielestä työstä merkityksellistä

Jari Kuisma

Ensimmäinen rooli S-Pankissa luottoasiantuntija.
Työskentelee nykyään senior analyytikkona.

Pienen talon mahdollisuudet houkuttelivat

Tulin S-Pankkiin luottoasiantuntijaksi toukokuussa 2018. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri. Hain S-Pankkiin, koska uskoin, että pienemmässä pankissa työni sisältäisi enemmän vastuuta ja olisi monipuolisempaa, enkä joutunut pettymään. Koska tiimikoot ovat moneen muuhun pankkiin verrattuna pienempiä, jokaisen työpanoksella on isompi merkitys ja oman työn kehittämiseen kannustetaan ihan eri tavalla.

 

Projektit tuovat vaihtelua työpäiviin

Toimin nykyisin Analytiikka-tiimissä senior analyytikkona ja suurin osa työajastani kuluu luottoriskien parissa. Käytännön työni on usein sitä, että luon, päivitän ja ylläpidän raportteja, analyysejä ja ennusteita sisäisten asiakkaiden käyttöön.

Aiemmasta työstäni luottoasiantuntijana on ollut valtava hyöty nykyisessä analyytikon työssäni. Kun lähdejärjestelmät ja prosessit ovat tuttuja, datan analysointi on huomattavasti helpompaa. Datalta osaa jo valmiiksi odottaa tietynlaista käyttäytymistä, jolloin merkittävät poikkeamat pistävät paremmin silmään.

Nykyisessä tehtävässäni minua innostaa eniten sen merkityksellisyys, haastavuus sekä se, että teen töitä todella osaavien ihmisten kanssa. Tehtävät ovat pääosin projektiluonteisia ja parasta onkin, kun pitkä ja haastava projekti saadaan yhdessä porukalla maaliin. Kliseisesti voi sanoa, että jokainen päivä todella on erilainen.

Vesa eksyi leanin pariin jo vuonna 2010, kun entinen työnantaja päätti aloittaa lean-matkan

Vesa Haapavaara

Työskentelee nykyään Lean Leadinä.

Mitä lean on ja miksi siitä puhutaan niin paljon?

”Lean on kokonaisvaltainen ajattelutapa ja yhtenäinen tapa toimia. Se tarkoittaa organisaation kyvykkyyden kehittämisen osalta sitä, että meillä on yhteneväinen tapa oppia asioita ja tavoitteenamme on olla joka päivä kilpailukykyisempiä kuin olimme eilen. Leanin avulla voimme parantaa jatkuvasti jokaisen henkilön osaamista ja prosessin toimivuutta. Kaikkien tehtävä on havaita, nostaa esille ongelmia ja uusia ideoita siitä, miten voimme tehdä asioita paremmin”, Vesa viitoittaa.

Lean ei ole pelkästään yksittäisen ongelman ratkaisua, vaan tavoitteena on ratkoa koko arvoketjun haasteita. Esimerkiksi asuntolainaprosessin osalta katse pidetään koko prosessissa, eikä vain asuntokauppiaan, asiakirjojen tekijän tai luottopäättäjän näkökulmassa.

 

Miten lean näkyy S-Pankin arjessa?

”S-Pankin matka lean-työssä on vielä alkutaipaleella, mutta näkyvin osa arjen lean-tekemisestä kiteytyy muun muassa päivittäisjohtamiseen, prosesseihin ja työohjeisiin, lean-akatemiaan sekä lean-lähettiläisiin ja erityisesti ongelmanratkaisuun”, Vesa kertoo.

S-Pankkiin on tähän mennessä valittu muutamia kymmeniä lean-lähettiläitä, joiden tarkoituksena on perehtyä lean-käytäntöihin ja erityisesti siihen, miten tiimeissä saadaan ratkottua ongelmia yhdessä.

 

Kaalipelloilta lean-ammattilaiseksi

”Oma kiinnostus ja ajattelumaailma on lähtöisin jo lapsuudesta, kun sain katsoa vierestä, miten kaalinviljelyä kehitettiin vuodesta toiseen työtapojen, osaamisen ja työkalujen avulla. Kaalipelloilta on lähtenyt ajatus siitä, että kaiken voi aina tehdä vielä paremmin ja koskaan ei kannata ajatella minkään asian olevan valmis. Aina löytyy vielä parempi tapa tehdä asioita”, Vesa muistelee.

”Lopullinen hyppäys lean-työhön tapahtui vuonna 2010 silloisen työnantajani toimesta, joka päätti aloittaa lean-matkan kulkemisen. Pian tämän jälkeen toimin myös Suomen Lean-yhdistyksessä. Aikaisempaa työkokemusta olen kartuttanut muun muassa johtajana ja liikkeenjohdon konsulttina erilaisten kehittämishankkeiden parissa ja koen sen olleen hyvä pohja hypätessäni lean-maailmaan täysipäiväisesti”, Vesa kertoo.

Kaisa päätyi leanin pariin jo yli kymmenen vuotta sitten esihenkilönä asiakaspalveluympäristössä

Kaisa Salmitaival

Työskentelee nykyään Senior Lean Expertinä.

Miten lean oikein hyödyttää yksittäistä työntekijää ja miten asiantuntijatyö voidaan yhdistää lean-ajatteluun? 

”Lean näkyy pitkällä tähtäimellä kaikkien työntekijöiden arjessa perusasioiden selkeytymisenä ja arjen sujuvuutena. Arjesta saadaan karsittua pois niin sanottuja ärsytystekijöitä, ja samalla voimme luoda parempia edellytyksiä työn tekemiseen sekä asiakasarvon tuottamiseen”, Kaisa kertoo.

Nykypäivän työelämässä monet asiat muuttuvat todella nopeasti ja yhä useammin vastaan tulee tilanteita, joita emme pysty ennakoimaan. Leanin avulla pyritään tunnistamaan työelämän perusasioita, joita standardoimalla voidaan luoda turvaa ja luotettavuutta työntekijöille. Leanin avulla pystytään myös kasvattamaan organisaation kykyä vastaanottaa muutoksia muuttuvassa toimintaympäristössä.

”Leanin perusajatuksiin kuuluu jokaisen työntekijän vastuu ja valta kehittää omaa työtään. Haluamme leanin myötä vahvistaa entisestään sitä, että kehitystyön keskiössä ovat työntekijöidemme ajatukset ja ideat. On tärkeää, että ne tulevat kuulluksi – ihan joka päivä”

Leanin mukainen päivittäisjohtaminen tuo yrityksen strategian lähemmäksi jokaista työntekijää. Se myös lisää merkityksellisyyden tunnetta sekä tietoa siitä, miten jokainen työntekijä voi vaikuttaa omalla työllään strategian toteutumiseen.

 

Asiantuntijatyön ja lean-ajattelun yhdistäminen toisiinsa

Kaisan mukaan asiantuntijatyö voidaan yhdistää lean-ajatteluun samalla tavalla kuin mikä tahansa työ.

”Monilla on ajatus siitä, että lean on jotain, mikä liittyy vain prosesseihin ja teolliseen toimintaympäristöön. Toki lean on lähtöisin teollisuuden puolelta ja prosessikehitys on yksi tärkeä osa leania, mutta lean on paljon muutakin. Lean on ennen kaikkea kokonaisvaltainen tapa ajatella ja johtaa ihmisiä ja toimintaa – missä tahansa toimintaympäristössä ja millaisessa tiimissä tahansa. Lean-ajattelun peruskivinä ovat ihmisten kunnioittaminen, heidän osaamisensa arvostaminen ja organisaation kyvykkyyksien kehittäminen – nämä ovat asioita, jotka myös kaikessa asiantuntijatyössä korostuvat”, Kaisa kiteyttää.

 

Leanin ideologia ja tavat toimia veivät heti mennessään

"Koen olevani positiivisella tavalla laiska ja haluan kaikessa tekemisessäni edistää toiminnan sujuvuutta ja karsia kaikkea turhaa, jotta voitaisiin keskittyä aidosti olennaiseen eli arvon tuottamiseen asiakkaalle. Haluan edistää laadukasta ja ihmislähtöistä johtamista", Kaisa kertoo.

"Reilu kymmenen vuotta sitten toimin esihenkilönä asiakaspalveluympäristössä ja pääsin mukaan ensimmäiseen lean-koulutukseeni. Ideologia ja tekemisen tavat tuntuivat heti omilta ja tuli fiilis, että nyt olen ihmisten kanssa, jotka puhuvat kanssani samaa kieltä. Lähdimmekin silloisen yksikköni kanssa kokeilemaan esimerkiksi päivittäisjohtamista ja loimme toimintatavat systemaattiselle ongelmanratkaisulle ja toiminnan kehittämiselle" ,  Kaisa muistelee. 

S-Pankin kulttuuri

Me S-Pankissa uskomme, että organisaatiokulttuuri vaikuttaa vahvasti työntekijöiden hyvinvointiin ja organisaation menestykseen. Olemme puhuneet kulttuurista paljon ja yhdessä määritelleet, mitkä asiat ovat meille tärkeitä ja miten haluamme asiat omalla työpaikallamme hoitaa. Kulttuuri rakentuu ja vahvistuu arjen pienillä, ja isommillakin, teoilla ja valinnoilla.
Innovatiivinen

Suhtaudumme avoimesti ja uteliaasti uusiin asioihin.

Kyseenalaistamme ja kokeilemme uutta rohkeasti.

Meillä on lupa epäonnistua.

Luomme toimialarajat ylittäviä uusia palveluita yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Yhteistyökykyinen

Luotamme toisiimme ja tunnemme vastuumme.

Keskustelemme avoimesti ja opimme toisiltamme.

Varmistamme parhaan lopputuloksen tekemällä yhteistyötä oikeiden tahojen kanssa. 

Voittava

Meillä on selkeä ja innostava yhteinen suunta.

Sitoudumme tavoitteisiin ja saamme aikaan tuloksia yhdessä.

Rakennamme menestyvää ja erilaista pankkia.

Olemme ylpeitä omasta pankistamme.

Nopea ja ketterä

Keskitymme olennaiseen, priorisoimme rohkeasti ja karsimme turhan.

Tartumme toimeen nopeasti ja huolehdimme aloitetut projektit valmiiksi asti.

Varmistamme, että toimintatavat, prosessit ja ohjeet mahdollistavat nopean ja ketterän työskentelyn.

Asiakaskeskeinen

Ylivertainen asiakaskokemus ohjaa kaikkea toimintaamme ja päätöksentekoamme.

Teemme asiakkaan elämästä helpompaa.

Pyrimme ylittämään asiakkaan odotukset.

Kehitämme palveluita yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Tietoon pohjautuva

Tunnemme asiakkaamme ja käytämme tietoa asiakkaan hyväksi.

Seuraamme jatkuvasti ympäristöämme yli toimialarajojen ja olemme ajan hermolla.

Jaamme tietoa tehokkaasti ja teemme päätöksiä olennaisen tiedon pohjalta.

S-pankkilaiset lukuina

Finanssialalla asioita tarkastellaan paljon numeroiden valossa, joten miltä näyttävät s-pankkilaiset numeroina? S-Pankissa työskentelee tällä hetkellä yli 1 000 työntekijää erilaisissa tehtävissä ja pystymmekin tarjoamaan työntekijöillemme pienen talon innon tehdä töitä ketterästi.
työntekijää
vakituisia työsuhteita
määräaikaisia työsuhteita
esihenkilöistä naisia
esihenkilöistä miehiä
osallistuu henkilöstökerhoihin

Luvut 31.12.2024 mennessä.