Jag är intressebevakare och tjänster för min huvudman har överförts från Handelsbanken till S-Banken. Hur kan jag sköta bankärenden för min huvudman på S-Banken och hur kan huvudmannen sköta dem själv?
Huvudmannens konton och till dem anslutna debit-kort har överförts från Handelsbanken till S-Banken utan ändringar.
Om din huvudman inte behöver några nya tjänster på S-Banken, räcker det med att uppdatera huvudmannens kunduppgifter. Om huvudmannen har webbankskoder, kan hen uppdatera sina kunduppgifter på s-banken.fi/egna-uppgifter. Som intressebevakare kan du också uppdatera kunduppgifterna för huvudmannens räkning, till exempel genom att ringa S-Bankens kundtjänst och identifiera dig med S-Bankens bankkoder eller genom att besöka S-Bankens serviceställe.
Om huvudmannen till exempel behöver ha webbankskoder, ska du anmäla huvudmannens rätt att använda banktjänster. Beslutet om intressebevakning eller en fastställd intressebevakningsfullmakt överfördes från Handelsbanken till S-Banken efter förvärvet. Om du ännu inte har lämnat följande handlingar till S-Banken, bör du göra det så snart som möjligt:
- Intressebevakarens anmälan om huvudmannens rätt att använda banktjänster.
En privat intressebevakare kan lämna in handlingarna antingen vid en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt eller på S-Bankens webbank.
Anmälan om huvudmannens rätt att använda banktjänster behandlas när kundrelationen har överförts, den 1 december. Du informeras om att anmälan har behandlats och därefter kan din huvudman öppna de tillåtna tjänsterna.
Observera att du som intressebevakare också ska vara privatkund hos S-Banken, om du behöver tillgång till din huvudmans konton. Via din webbank kan du betala huvudmannens fakturor från huvudmannens konto, som du har rätt att använda och som du har bett S-Banken ansluta till din webbank som betalkonto.
Kontrollera att du har den roll du vill ha på S-Banken för att sköta huvudmannens ärenden. Om du inte är kund hos S-Banken, kan du endast sköta huvudmannens ärenden på S-Bankens serviceställe.