Gå direkt till innehållet

Jag har lämnat ut uppgifter om mig via ett bluffmeddelande. Vad ska jag göra?

Så här gör du om du har fått ett bluffmeddelande och klickat på en länk i meddelandet och sedan lämnat ut uppgifter om dina bankkoder eller ditt betalkort på webbplatsen i fråga:

  1. Anmäl genast händelsen till spärrtjänsten.
    Om du har uppgett dina bankkoder, ska du anmäla detta till spärrtjänsten för bankkoder på 09 6964 6820 (lna/msa). Om du har lämnat ut dina kortuppgifter, ska du anmäla detta även till spärrtjänsten för kort på 020 333 (lna/msa). Båda tjänsterna har öppet dygnet runt varje dag. Observera att du inte kan logga in på webbanken och använda ditt kort, till exempel vid inköp eller uttag av kontanter, när du har spärrat dina bankkoder och/eller ditt kort. Du får nya bankkoder på vårt kundtjänstställe. Ett nytt kort skickas automatiskt hem till dig per post.

  2. Gör en polisanmälan, om pengar har tagits ut från ditt konto eller ditt kort.
    Du ska göra en polisanmälan, om pengar har överförts från ditt konto till okända personer eller om transaktioner som du inte har kännedom om har gjorts på ditt kort. Det går snabbast att göra en polisanmälan på polisens webbplats på www.poliisi.fi/sv/gor-en-brottsanmalan

  3. Öppna nya webbankskoder.
    På vårt kundtjänstställe kan du öppna nya webbankskoder. Vi rekommenderar att du i förväg bokar tid på vår webbplats så att du kan undvika köer. Du behöver ett giltigt pass eller identitetskort när du ska förnya dina koder. Vid behov kan du också göra en reklamation på vårt kundtjänstställe (mer information finns i punkt 4).

  4. Skicka en reklamation på S-Bankens webbank.
    Lämna in en kopia av polisanmälan och en så noggrann redogörelse som möjligt för händelsen till oss. Ange på ett tydligt sätt de reklamerade händelserna inklusive datum. Enklast kan du lämna in uppgifterna genom att skicka reklamationen i ett meddelande på webbanken enligt följande anvisning:

Så här skickar du en reklamation på webbanken

  1. Logga in på webbanken.
  2. Gå till fliken Kundtjänst och klicka på Skicka ett meddelande till S-Bankens Kundtjänst.
  3. Klicka på Visa-kort och S-Lån och välj Reklamationer om kortköp.
  4. Fyll i nödvändiga uppgifter och bifoga eventuella bilagor. Du kan kontrollera vilka uppgifter som behövs i meddelandet i den reklamationsblankett som finns på vår webbplats.
  5. Skicka reklamationen.

Vi behandlar reklamationen så snart som möjligt och kontaktar därefter dig personligen.