S-Bankens serviceavbrott på webbanken och i S-mobil som börjades på söndagsmorgonen klockan 4 har slutförts. S-Bankens elektroniska tjänster samt kort fungerar normalt igen. Också överförda konton, lån och investeringar visas på S-Bankens webbank och i S-mobil.
Serviceavbrott berodde på att företagsförvärvet mellan S-Banken och Handelsbanken genomfördes. Det handlar om ett av de största företagsförvärven i Finlands bankhistoria, när S-Banken förvärvade Handelsbankens privatkundsverksamhet samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänstverksamhet i Finland. Till följd av förvärvet övergår cirka 100 000 privatkunder, över 200 anställda och nästan alla hyresavtal för kontoren i Finland från Handelsbanken till S-Banken.
”Överlåtelsen av tjänster har varit en storskalig projekt som noggrant förberetts i samarbete med Handelsbanken. Vårt mål har varit att säkerställa minsta möjliga påverkan på våra kunders vardag. Mer än hundra personer har varit med i överlåtelsen och jag är verkligen glad och stolt över att vi lyckades få igång tjänsterna som planerad”, säger Iikka Kuosa, direktör för bankverksamheten på S-Banken och fortsätter:
”Vi tackar våra kunder för tålamodet och samarbetet. Vi hälsar också alla våra nya kunder varmt välkomna till S-Banken!”
Till följd av förvärvet börjar S-Banken tillhandahålla fonder som förvaltas av Handelsbanken Fonder AB. S-Bankens bostadslåne- och inlåningsstockar ökar och förvärvet stärker S-Bankens position som en av de ledande kapitalförvaltarna i Finland. Genom förvärvet blir S-Banken den fjärde största banken för privatkunder i Finland.
Presskontakter:
S-Bankens kommunikation, 358 10 767 9300, viestinta@s-pankki.fi