Gå direkt till innehållet

Affärsverksamhet och tjänster

S-Banken är till för att alla ska ha möjlighet till en lite mer välbärgad morgondag. Vi erbjuder tjänster för skötsel av den dagliga ekonomin, sparande och investering samt finansiering av anskaffningar. Dessutom tillhandahåller vi privatbankstjänster och tjänster för institutionella investerare.

S-Bankens affärsverksamhetssegment

S-Banken-koncernens affärsverksamhetssegment är bankverksamhet och förmögenhetsförvaltning.

Bankverksamhet

Bankverksamheten omfattar S-Bankens banktjänster och utvecklingen av dem för privatkunder och utvalda företagskunder. Affärsverksamheten erbjuder sina kunder produkter och tjänster bland annat för att sköta dagliga penningärenden och finansiera anskaffningar. Till bankverksamheten hör även koncernens treasury-funktioner.

Tjänster för mottagning av insättningar och betalningar för privatkunder

Tjänster för mottagande av insättningar och betaltjänster för privatkunder är kärnverksamhet i enlighet med S-Bankens strategi och en viktig tjänst för bankens kunder och särskilt för ägarkunderna. Inlåning från allmänheten utgör en betydande del av S-Bankens finansiering. Inom inlåning och betaltjänster har S-Banken en bred geografisk täckning i Finland, och kundbasen är mycket utspridd.

 

Treasury och kapitalanskaffning

Treasury-funktionens primära uppgift är att hantera bankens likviditetsrisk och likviditet. Treasury ansvarar dessutom för att anskaffa kapital, placera bankens tillgångar och skydda balansräkningen. Hypoteksbanksverksamhet är en del av Treasurys verksamhet. Treasury tillhandahåller inte tjänster åt tredje parter.

Bostadskrediter och andra krediter för privatkunder

Av beviljande av kredit som ingår i bankverksamheten är bostadskrediter och andra krediter till privatpersoner S-Bankens kärnverksamhet. Beviljande av kredit är en viktig tjänst för bankens kunder och intäkterna som genereras av funktionen och avkastningens procentuella andel av de(n) totala intäkterna och avkastningen i bankkoncernen är betydande. Inom krediter till privatkunder har kundbasen en bred geografisk täckning i Finland, och kundbasen är mycket utspridd.

Mottagande av insättningar, betaltjänster och krediter till andra än privatkunder

S-Banken erbjuder också banktjänster i begränsad omfattning till företag och bostadsaktiebolag. Insättningar från företag är en betydligt mindre finansieringskälla än insättningar från hushåll. S-Banken erbjuder i enlighet med sin kreditriskstrategi krediter åt utvalda företagskunder. Andelen dessa tjänster står för av den totala bankverksamheten är klart mer begränsad än de tjänster som erbjuds privatkunder.

Förmögenhetsförvaltning

Förmögenhetsförvaltningen ansvarar för att tillhandahålla kapitalförvaltningstjänster, hantera kundrelationer och utveckla affärsverksamheten inom S-Banken. Affärsverksamheten tillhandahåller spar- och investeringstjänster för privatkunder, privatbankstjänster och tjänster för institutionella investerare.

Investeringstjänster

Kapitalförvaltningsverksamheten ansvarar för att tillhandahålla investeringstjänster samt utveckla och förvalta finansieringsinstrument för S-Bankens kunder. Dessa är bland annat investeringsfonder, specialinvesteringsfonder, alternativa investeringsfonder, produkter för påverkansinvesteringar och individuell kapitalförvaltning. Utöver de investeringsfonder och alternativa investeringsfonder som förvaltas av S-Banken Fondbolag Ab distribuerar S-Banken även fonder från externa samarbetspartners till sina kunder. Dessutom ansvarar enheten för placeringsförsäkringsprodukter från samarbetspartners som erbjuds åt kunderna.

Fastighetsförvaltning

Specialplaceringsfonder och alternativa investeringsfonder har fonder som investerar i både fastigheter och andra tillgångsslag. Investeringsverksamhet som riktar sig mot fastigheter behandlas i denna rapport som fastighetsförvaltning till skillnad från övrig

förmögenhetsförvaltningsverksamhet. Till fastighetsförvaltningens ansvar hör även förvaltning av fastighetsinvesteringsportföljer och fastighetsledningstjänster.

S-Bankens tjänster

S-Bankens tjänster är huvudsakligen riktade till ägarkunderna i handelslagen och personer som hör till ägarkundshushåll, och för dem är de grundläggande banktjänsterna kostnadsfria. S-Banken betjänar på kundtjänstställen som finns på S-gruppens verksamhetsställen samt via telefontjänsten, webbanken, S-mobil och kanaler på sociala medier. S-Bankens kunder betjänas dessutom av experter i krävande bankärenden runt om i hela Finland och av privatbankirer i ärenden som gäller förmögenhetsförvaltning. S-gruppens regionhandelslag fungerar som S-Bankens ombud och tillhandahåller banktjänster på sina verksamhetsställen för S-Banken.

Privatkunder

Vi erbjuder våra privatkunder mångsidiga banktjänster för vardagen, såsom avgiftsfritt S-Konto, S-Förmånskort Visa, webbanken och S-mobil för handelslagens ägarkunder. Med S-mobil kan du hantera dina konton, göra betalningar, hantera dina kort samt hantera dina lån och besparingar oberoende av tid och plats. I S-mobil kan våra kunder ansöka om till exempel S-lån, bostadslån eller studielån samt spara i fonder månatligen eller engångsteckningar. Dessutom kan S-mobils tjänst Spararen stödja målinriktat sparande och styra bonusar direkt till en fond eller mikrospara i samband med kortbetalningar.

 

Private Banking-kunder

Vi erbjuder våra Private Banking-kunder ett omfattande urval av tjänster inom förmögenhetsförvaltning, banktjänster och juridiska lösningar. Våra kunder har tillgång till en personlig privatbankir som fungerar som rådgivare i alla penningärenden och inom förmögenhetsplanering. I våra tjänster ingår personlig kapitalförvaltning, förmögenhets- och arvsplanering (Wealth Planning) och den bredare Family Office-tjänsten. Dessutom erbjuder vi digitala banktjänster, konkurrenskraftiga lånelösningar, S-Banken Private Visa-kort och som Priority Pass-förmån tillgång till flygplatslounger. Våra Private Banking-tjänster är riktade till kunder med ett förvaltat kapital på minst 300 000 euro.

 

Institutionskunder

Vi erbjuder våra institutionella kunder diskretionär kapitalförvaltning, utarbetande av investeringsplaner och individuella investeringslösningar i enlighet med våra kunders mål och värderingar. Vår service bygger på en personlig kundrelation, där vårt expertteam verkar under ledning av en utsedd kontaktperson. Vi förser våra kunder regelbundet med förmögenhets-, transaktions- och hållbarhetsrapporter som stöd för uppföljning av investeringarna och utvärdering av hållbarhet. Kärnan i vår service är kundfokus, hållbarhet och investeringslösningar av hög kvalitet.

 

Företagskunder

Vi tillhandahåller tjänster för bostadsbolag och stora kunder. Till våra tjänster hör bland annat betalningsrörelsetjänster, webbank för att sköta penningärenden för företag samt saldointyg och finansieringslösningar för bostadsbolag. Banktjänster för småföretag, jordbruksföretag och föreningar hör inte till vårt tjänsteutbud. Våra företagskunder kan sköta ärenden digitalt eller kontakta vår kundtjänst i till exempel finansierings- eller betalningsfrågor.