Gå direkt till innehållet

Vardagen i S-Banken

På vår arbetsplats gör oss inte till i onödan och arbetet utförs med gott humör, vilket hörs och syns både i vardagen och i arbetsplatsundersökningarna. På den här sidan kan du bekanta dig närmare med vårt liv på S-Banken i form av karriärberättelser och kulturfaktorer.

Karriärberättelser

Vi på S-Banken uppskattar våra medarbetares expertis, oavsett deras officiella roll eller titel. Uppgiftsbeskrivningarna på S-Banken är varierande, så hos oss får man ansvar och möjlighet att påverka. Nedan kan du ta del av våra experters olika berättelser om att hitta sin egen väg på S-Banken.

För Johanna är det bästa med jobbet variationen och möjligheten att påverka

Johanna Makkonen

Första rollen på S-Banken var kreditcontroller.
Arbetar numera som analyschef.

Studier i försäkrings- och finansmatematik ledde in henne i branschen

Min karriär på S-Banken började år 2011 inom kreditkontroll. Jag studerade matematik vid Helsingfors universitet med försäkrings- och finansmatematik som huvudämne. Jag letade efter ett coolt inomhusjobb på deltid under studietiden och på grund av min studieinriktning var finansbranschen ett naturligt val för mig.

Tiden på kreditkontroll var fantastisk! Vi var ett stort team med unga drivna studenter i ungefär samma livssituation och vi tillbringade också mycket fritid tillsammans.

Våren 2013 flyttade jag till Business Intelligence-teamet först som sommarassistent och sedan som analytiker när hösten kom. När jag började i BI-teamet på S-Banken höll vi precis på att gå över till att utnyttja ett centraliserat datalager och jag fick komma med på denna spännande resa. Det är ganska unikt att min egen karriär har omfattat så många olika uppgifter inom ett och samma team och hur jag har fått bekanta mig med dessa olika nyanser ur både ett tekniskt och ett affärsmässigt perspektiv.

 

Variation och åtskilliga möjligheter att påverka gör arbetet inspirerande

Jag arbetar för tillfället som senioranalytiker i Kreditanalysteamet. Jag hjälper affärsverksamheten att använda den massiva skatt av data som finns i vårt datalager.

Det bästa med mitt jobb är definitivt variationen och den konkreta möjligheten att påverka. I ett litet team har man möjlighet att göra olika saker som varierar stort. Som bank har vi redan kommit mycket långt på vägen att leda med data, men det finns ändå fortfarande mycket kvar att göra.

 

Den bästa positiva överraskningen har varit människorna

Det som framför allt har överraskat mig positivt med S-Banken är människorna! Jag har aldrig lämnats ensam med mina problem och jag har alltid fått svar på mina frågor. Den konkret bästa lärdomen som jag tagit med mig under vägen är system- och processkännedom. Det hjälpte mig avsevärt under de första metrarna av min analytikerkarriär. När du känner till huset och människorna har alltid den hjälp som behövs hittats snabbt.

Senni kände redan i intervjun att hennes egna och S-Bankens värderingar möttes

Senni Mattila

Första rollen på S-Banken var servicerådgivare.
Arbetar numera som expert inom internrevisionen.

Viljan att utmana sig själv drev henne till en ny karriärbana

Min karriär på S-Banken började från ett helt tomt bord. Jag hade tidigare arbetat inom socialbranschen i 10 år, där jag på sidan om även hade arbetat med försäljning och marknadsföring samt evenemangsproduktion. År 2017 sökte S-Banken medarbetare med läroavtal till kundtjänsten och jag visste redan när jag läste jobbannonsen att det här skulle bli min bana.

Av S-Banken hade jag redan då ftt en mycket avslappnad bild som arbetsplats, där man är människa gentemot andra människor. Även under intervjun kändes S-Banken mer och mer som min plats och mina egna värderingar stämde perfekt överens med S-Bankens värderingar.

Under våren 2019 fick jag en känsla av att jag hade ännu mer att ge och således blev jag chef för sommarteamet på kundtjänsten under sommaren 2019. Jag ville utmana mig själv, så våren 2020 ansökte jag om att bli riskexpert för att handlägga reklamationer, och till min glädje valdes jag till jobbet.

 

Möten med människor skapar mening i arbetet

Då coronasituationen drog ut på tiden började jag dock längta väldigt mycket efter att träffa kunder, så jag bestämde mig för att ansöka om att bli lånespecialist, dvs. S-Bankir. Under min tid som S-bankir fick jag tillbringa en stund med gruppen för förhindrande av penningtvätt och bekanta mig med deras arbete.

 

En dag i någon annans stövlar ledde till en ny bana

I slutet av år 2023 fick jag möjlighet att tillbringa en dag med vår chef för internrevision och bekanta mig med hur dennes arbetsdag såg ut. Kort efter den dagen öppnades också rekryteringen av en expert för försäljningens internrevision. Med beaktande av min bakgrund blev jag ombedd att överväga att söka detta lediga jobb och bestämde mig för att ta chansen — sedan dess har jag varit på den här vägen!

Det bästa med mitt nuvarande jobb är att jag från en utsiktspunkt får följa med vad allt som händer hos oss på banken och tillsammans med våra andra experter utveckla försäljningskanalen. Jag får också fungera som kontaktperson för dataskydd och datasäkerhet och som stöd för försäljningskanalernas chefer då de utför sina kontrolluppgifter. Datasäkerhets- och regleringskraven har alltid ändå sedan jag först kom till S-Banken varit mycket viktiga ämnen, så det är fantastiskt att få arbeta med dem.

 

Den stora S-gruppen bidrar med värdefulla nätverk

Alltid jag träffar nya människor här hos oss på S-Banken blir jag fortfarande varje gång positivt överraskad av hur underbara människor vi har som arbetar här! Varje gång också då jag hör vår vd:s tankar vid till exempel den månatliga diskussionstimmen med vd:n är jag stolt över att få vara en del av S-Banken. Jag är också glad över att S-Banken är en del av S-gruppen, genom vilken jag har breda nätverk och väldigt många underbara jobbkollegor runt om i Finland.

Det omväxlande arbetet som kundrådgivare gav en bra grund för Emilias nuvarande befattning

Emilia Simola

Den första rollen på S-Banken var S-bankir.
Arbetar numera som coachningschef.

En mångsidig karriärväg inom finansbranschen lade en stabil grund

I år firar jag en 18 år lång bana som proffs inom finansbranschen! Bankverksamheten har under denna tid förändrats kanske mer än någonsin. Medan jag studerade ekonomi på universitetet arbetade jag på samma gång med många olika typer av kundserviceuppgifter för finansbranschen inom både försäkrings- och bankbranschen. Att arbeta i kundgränssnittet har varit en värdefull grund för att utveckla både modellen för att möta kunden och för att beakta banksektorns lagbundenheter och kraven i regelverket som en del av den normala bankvardagen. 

Arbetet som kundrådgivare kräver brett allmänt kunnande om "allt mellan himmel och jord", en förståelse för kundens ärende utan att kunden ska kunna uttrycka det i ord och en god känsla för situationen oavsett sinnestillstånd. 

Jag började officiellt arbeta för S-Banken våren 2014, när LokalTapiola Bank och S-Banken slogs samman till en lånebank med komplett service. På den tiden arbetade jag som S-bankir och förhandlade främst om bostadslånelösningar med våra kunder, men redan i den mindre LokalTapiola Bank hade jag ansvarat för helhetslösningar för kunder inklusive dagliga tjänster och finansierings- och investeringsbehov. Jag hann även specialisera mig på finansieringslösningar för Private Banking-kunder.

Genom arbetet som S-Bankir fick jag möjlighet att gå vidare till en befattning som regional försäljningsdirektör. I praktiken fick jag ett eget område i vårt ombudsnätverk och fungerade som parter för handelslagen då de tillhandahöll dagliga tjänster åt S-Bankens kunder. Som försäljningschef fick jag göra mycket samarbete med bankens övriga försäljningskanaler och utvecklingsteam då jag representerade mitt eget. Olika projekt, såsom förnyandet av S-Bankens ombudsverksamhet och planeringen av utbildningar och coachningar, har förberett mig för min nuvarande befattning.

 

Effektivt kundorientering är i centrum för coachningen

Min nuvarande befattning som coachningschef är relativt ny i vår organisation, bara cirka tre år gammal, och jag har fått i det närmaste fria händer att utveckla den. Som coachningschef är jag ansvarig för S-Bankens försäljningskanaler som stöds av en person. I praktiken innebär detta att jag planerar och stödjer de personer som arbetar i kundgränssnittet i deras möten med kunderna; vi möter kunderna med vördnad och tar hänsyn till deras verkliga behov. Utöver detta fungerar jag som chef för ett team på sex personer. Vårt team består av mycket olika personer med olika bakgrunder, så att vi kan erbjuda den mest mångsidiga coachningen i hela Finland. 

Till befattningen som coachningschef hör även olika projektansvar, varav ett mycket intressant sådant precis har startat! Vi planerar att i snabb takt få in nya kollegor efter förvärvet av Handelsbankens affärsverksamhet för privatkunder. Vi är på väg mot något nytt då vi bygger nya S-Banken, där vi kombinerar styrkorna från båda. Vi får en stor mängd erfarenhet och kompetens för att hjälpa kunderna med och vi vill utnyttja den så bra som möjligt ända från början, samtidigt som vi hälsar våra nya kollegor varmt välkomna.

 

Förtroende är utgångspunkten för allt

Jag är glad över det förtroende och den flexibilitet som jag har fått från S-Banken under min karriärbana. Med var och en av mina chefer har dialogen varit öppen och oförställd, och det har varit tryggt att ha avvikande åsikter.

De varierande arbetsuppgifter och möjligheter som oväntat dyker upp beror på bankens relativt lilla storlek och agilitet samt det förtroende som jag vartefter har förtjänat från cheferna och kollegorna.

Uppmuntran, ansvar och samarbete gör enligt Jaris åsikt arbetet meningsfullt

Jari Kuisma

Första rollen på S-Banken var kreditexpert.
Arbetar numera som senior analytiker.

Möjligheterna i ett litet hus lockade

Jag kom till S-Banken som kreditexpert i maj 2018. Till min utbildning är jag ekonomie magister. Jag sökte till S-Banken för att jag trodde att i en mindre bank skulle mitt jobb ha mer ansvar och vara mer varierande, och jag blev inte besviken. Eftersom teamstorlekarna är mindre jämfört med många andra banker har varje persons arbetsinsats större betydelse och man uppmuntrar till att utveckla det egna arbetet på ett helt annat sätt.

 

Projekt ger variation i arbetsdagarna

Jag fungerar numera som senioranalytiker i Analysteamet och tillbringar största delen av min arbetstid med kreditrisker. Mitt arbete i praktiken är ofta att jag skapar, uppdaterar och underhåller rapporter, analyser och prognoser för interna kunder.

Mitt tidigare arbete som kreditexpert har varit till stor nytta i mitt nuvarande jobb som analytiker. När källsystemen och processerna är bekanta är det betydligt enklare att analysera data. Du kan redan förvänta dig en viss sorts beteende från data, varvid betydande avvikelser blir mer synliga.

Det som sporrar mig mest i mitt nuvarande jobb är att det är meningsfullt, utmanande och det att jag arbetar med riktigt kompetenta människor. Arbetsuppgifterna är huvudsakligen projektbaserade och det bästa är när ett långt och utmanande projekt fås i mål tillsammans med gänget. Klichéartat kan man säga att varje dag verkligen är annorlunda.

Vesa fastnade för lean redan år 2010, då en tidigare arbetsgivare bestämde sig för att påbörja en lean-resa

Vesa Haapavaara

Arbetar numera som Lean Lead.

Vad är lean och varför talas det så mycket om det?

"Lean är ett holistiskt sätt att tänka och ett integrerat sätt att arbeta. När det gäller att utveckla organisationens förmåga innebär det att vi har ett kongruent sätt att lära oss saker och vårt mål är att vi varje dag är mer konkurrenskraftiga än vi var igår. Med lean kan vi kontinuerligt förbättra varje persons kompetens och processens funktionalitet. Det är allas uppgift att identifiera och lyfta fram problem och nya idéer om hur vi kan göra saker bättre", understryker Vesa.

Lean handlar inte bara om att lösa ett enskilt problem, utan målet är att lösa utmaningar i hela värdekedjan. Till exempel för bolåneprocessens del tittar man på hela processen, inte bara ur perspektivet hos bostadsförmedlaren, personen som gör upp dokument eller kreditbeslutsfattaren.

 

Hur syns lean i vardagen på S-Banken?

"S-Bankens resa inom lean-arbetet är fortfarande i ett tidigt skede, men den mest synliga delen av det dagliga lean-arbetet utkristalliseras bland annat i den dagliga ledningen, processer och arbetsdirektiv, lean-akademin samt lean-ambassadörer och framför allt problemlösning", säger Vesa.

S-Banken har hittills valt ut ett tiotal lean-ambassadörer som ska sätta sig in i lean-praxis och i synnerhet hur man i team får löst problem tillsammans.

 

Från kållandet till lean-proffs

"Mitt eget intresse och sätt att tänka går tillbaka ända till barndomen, då jag från sidan om fick se hur kålodlingen utvecklades år efter år med hjälp av arbetsmetoder, kunskap och verktyg. Från kållandet har tanken kommit om att allt alltid kan göras ännu bättre och att man aldrig ska tro att något någonsin är färdigt. Det finns alltid ett bättre sätt att göra saker på", minns Vesa.

"Det slutliga språnget in i lean-arbetet skedde år 2010 med min dåvarande arbetsgivare, som bestämde sig för att påbörja en lean-resa. Snart därefter blev jag också aktiv i Suomen Lean-yhdistys (Finlands Lean-förening). Tidigare arbetslivserfarenhet har jag samlat ihop bland annat som direktör och företagsledningskonsult i olika utvecklingsprojekt och jag känner att den har varit en bra grund när jag hoppade in i lean-världen på heltid", säger Vesa.

Kaisa kom in på lean redan för över tio år sedan som chef i en kundservicemiljö

Kaisa Salmitaival

Arbetar numera som Senior Lean Expert.

Hur är lean riktigt till nytta för den enskilde medarbetaren och hur kan expertarbete kombineras med lean-tänkande?

"Lean syns på lång sikt i vardagen för alla medarbetare som att grundläggande saker blir tydligare och som en smidigare vardag. Vi får rensat bort så kallade irritationsmoment i vardagen och samtidigt kan vi skapa bättre förutsättningar för att utföra arbete och skapa kundvärde", säger Kaisa.

I dagens arbetsliv förändras många saker mycket snabbt och allt oftare ställs vi inför situationer som vi inte kan förutse. Med lean strävar man efter att identifiera grundläggande saker i arbetslivet, där man genom att standardisera dem kan skapa trygghet och tillförlitlighet för medarbetarna. Med lean kan man även öka en organisations förmåga att absorbera förändringar i en föränderlig verksamhetsmiljö.

"Till de grundläggande idéerna för lean hör att varje medarbetare har ansvar och makt att utveckla sitt eget arbete. Vi vill med lean ytterligare styrka att våra medarbetares tankar och idéer står i centrum för utvecklingsarbetet. Det är viktigt att de blir lyssnade på – precis varje dag”

Daglig ledning enligt lean för företagets strategi närmare varje medarbetare. Det ökar också känslan av meningsfullhet och kunskapen om hur varje medarbetare kan bidra till att strategin förverkligas med sitt eget arbete.

 

Att kombinera expertarbete och lean-tänkande med varandra

Enligt Kaisa kan expertarbete kopplas till lean-tänkande på samma sätt som vilket annat arbete som helst.

"Många har en föreställning om att lean är något som bara är relaterat till processer och verksamhetsmiljöer inom industrin. Visserligen kommer lean från industrisidan och processutveckling är en viktig del av lean, men lean är mycket mer än så. Lean är framför allt ett holistiskt sätt att tänka och leda människor och verksamheter – i vilken verksamhetsmiljö och i vilket team som helst. Hörnstenarna i lean-tänkande är att respektera människor, värdesätta deras kompetens och utveckla organisationens förmåga – det är saker som också accentueras i allt expertarbete", sammanfattar Kaisa.

 

Lean-ideologin och sätten att agera drog med mig direkt

"Jag känner att jag på ett positivt sätt är lat och jag vill att allt jag gör främja att verksamheten är smidig och rensa bort allt onödigt, så att man ska kunna fokusera på det som verkligen betyder något, dvs. att skapa värde för kunden. Jag vill främja kvalitativt och människonära ledarskap", berättar Kaisa.

"För en tio år sedan arbetade jag som chef i en kundservicemiljö och deltog i min första lean-utbildning. Ideologin och sättet att göra saker kändes direkt som mina egna och jag fick känslan att jag nu var tillsammans med människor som talade samma språk som jag. Tillsammans med min dåvarande enhet började vi experimentera med till exempel den dagliga ledningen och vi skapade rutiner för att systematiskt lösa problem och utveckla verksamheten", minns Kaisa.

S-Bankens kultur

Vi på S-Banken tror att organisationskulturen har en stark inverkan på medarbetarnas välmående och organisationens framgång. Vi har talat mycket om kultur och tillsammans har vi definierat vad som är viktigt för oss och hur vi vill att saker och ting ska skötas på vår arbetsplats. Kultur byggs och stärks av små, och även stora, handlingar och val i vardagen.
Innovativ

Vi förhåller oss öppet och nyfiket till nya saker.

Vi ifrågasätter och prövar nytt med tillförsikt.

Vi har lov att misslyckas.

Tillsammans med andra aktörer skapar vi nya tjänster som överskrider branschgränserna.

Samarbetsvillig

Vi litar på varandra och känner till vårt ansvar.

Vi diskuterar öppet och lär oss av varandra.

Vi säkerställer det bästa slutresultatet genom att samarbeta med rätt aktörer.

Vinnande

Vi har en tydlig och inspirerande gemensam riktning.

Vi förbinder oss till mål och uppnår resultat tillsammans.

Vi bygger en framgångsrik och annorlunda bank.

Vi är stolta över vår egen bank.

Snabb och smidig

Vi fokuserar på det väsentliga, prioriterar djärvt och rensar bort det onödiga.

Vi tar tag i saker snabbt och sköter om påbörjade projekt ända i mål.

Vi säkerställer att våra rutiner, processer och direktiv gör det möjligt att arbeta snabbt och agilt.

Kundcentrerad

En överlägsen kundupplevelse styr all vår verksamhet och allt vårt beslutsfattande.

Vi gör kundens liv enklare.

Vi strävar efter att överträffa kundens förväntningar.

Vi utvecklar tjänsterna tillsammans med våra kunder.

Informationsbaserad

Vi känner vår kund och använder information till kundens fördel.

Vi följer ständigt med vår omvärld över branschgränserna och är i takt med tiden.

Vi delar information effektivt och fattar beslut på basis av väsentlig information.

Medarbetarna på S-Banken i siffror

Inom finansbranschen tittar man ofta på saker i siffror, så hur ser det ut med medarbetarna på S-Banken i siffror? Hos S-Banken arbetar för tillfället mer än 1 000 medarbetare med olika arbetsuppgifter och vi kan även erbjuda våra anställda entusiasmen i ett litet hus att arbeta agilt.
anställda
fastanställda
visstidsanställda
av cheferna är antalet kvinnor
av cheferna är antalet män
deltar i personalklubbar

Luvut 31.12.2024 mennessä.