Asuntokaupan voi nyt hoitaa digitaalisesti

19.6.2019

Kesäkuusta lähtien asunto-osakkeen kaupat voidaan hoitaa täysin digitaalisesti ilman pankin konttorissa käyntiä – esimerkiksi kiinteistönvälittäjän toimistolla, kahvilassa tai uuden kodin pöydän ääressä.

Digitaalinen asuntokauppapalvelu DIAS avautui kiinteistönvälittäjien ja pankkien käyttöön kesäkuussa, joten asuntokaupat on nyt mahdollista hoitaa kokonaan sähköisesti. S-Pankin lisäksi mukana ovat ensivaiheessa Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, OP ja Nordea sekä kiinteistönvälittäjistä OP Koti ja Kiinteistömaailma.

”Sen sijaan, että asunnon ostaja ja myyjä menisivät kiinteistövälittäjän kanssa pankkiin allekirjoittamaan papereita, voidaan kauppakirja hyväksyä sähköisesti henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Taustalla myyjän ja ostajan pankit tekevät omat kauppaan liittyvät toimenpiteensä ja hoitavat DIAS:in avulla myös paperisen osakekirjan siirron sekä siirtomerkinnän. Lisäksi palvelun kautta hoituu myös varainsiirtoveron sekä kiinteistövälittäjän palkkioiden maksaminen”, kertoo DIAS Oy:n toimitusjohtaja Sami Honkonen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asunto-osakekaupan prosessi muuttuu ja helpottuu merkittävästi kaikkien osapuolten kannalta.

”DIASin avulla tuomme asunto-osakekaupan kerralla tälle vuosituhannelle: Digitaalinen asuntokauppa on entistä joustavampi, turvallisempi ja nopeampi tapa ostaa tai myydä asunto”, lupaa S-Pankin pankkiliiketoiminnan johtaja Aki Gynther.

Osakekirjatkin digitaaliseksi tulevaisuudessa

Alkuvaiheessa DIAS:in kautta voi hoitaa asunto-osakkeiden kauppoja, joissa osakekirja on vielä perinteisessä paperisessa muodossa. Tulevaisuudessa myös sähköisessä muodossa olevia osakekirjoja voi myydä ja ostaa digitaalisesti. Merkittävä osa asunto-osakekaupasta tehdään kuitenkin vielä pitkään perinteisillä paperisilla osakekirjoilla. Palvelun käytössä mukana olevat pankit ovat sitoutuneet hoitamaan paperisten osakekirjojen käsittelyn pankkien välisenä taustatyönä.

"Asuntokauppatilaisuuksien aikatauluttaminen on usein aikamoista palapeliä, kun myyjän ja ostajan kalentereita sovitetaan pankissa vapaana oleviin kauppa-aikoihin. DIASin kautta kaupat saadaan tehtyä nopeammin”, toteaa ensimmäisten kiinteistönvälittäjien joukossa DIASia hyödyntävä yrittäjä Kukka Kauppila Kiinteistömaailma Helsinki Itäkeskuksesta.

DIAS toimii yhteistyössä kiinteistönvälitysjärjestelmien kanssa ja on avoin kaikille kiinteistönvälittäjille ja pankeille. Digitaalisen asuntokaupan DIAS-alustan ovat kehittäneet S-Pankki yhdessä teknologiayritys Tomorrow Techin, Aktian, Danske Bankin, Nordean ja OP:n kanssa.

Lue lisää DIASin verkkosivuilta

Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy

DIAS on Suomessa kehitetty asunto-osakekaupan alusta, joka mahdollistaa asuntokaupan tekemisen digitaalisesti. Se on turvallinen ja vakaa alusta, joka mahdollistaa kauppaan liittyvien tietojen, maksujen sekä osakekirjojen siirtymisen turvallisesti oikeille tahoille. Alusta huolehtii muun muassa pankkien tarkastukset, ostajan ja myyjän allekirjoitukset, paperisten osakekirjojen siirrot ja siirtomerkinnät, varainsiirtoveron ja kiinteistönvälittäjän palkkion.

DIAS-alustaa varten on muodostettu marraskuussa 2018 yhteisyritys Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy, jonka omistajina ovat Aktia, Danske Bank, OP ja S-Pankki sekä Tomorrow Tech.