Apua kirjautumiseen

Kirjautumista varten tarvitset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset eli: 


1. Käyttäjätunnuksen
Käyttäjätunnus löytyy pankkitunnussopimukseltasi tai pankkitunnussopimuksen tekemisen yhteydessä saamaltasi erilliseltä kirjeeltä. Löydät käyttäjätunnuksen myös S-mobiilin Minä-osiosta Tunnistaminen-otsikon alta kohdasta Tarkista verkkopankin käyttäjätunnus.

Käyttäjätunnuksessa on joko 4 kirjainta + 4 numeroa tai 6–8 numeroa.

Jos olet kadottanut käyttäjätunnuksesi, voit tarkistaa sen S-mobiilista. Voit ottaa S-mobiilin käyttöösi myös toisen pankin verkkopankkitunnuksilla.  Tarvittaessa voit myös uusia pankkitunnuksesi lähimmässä asiakaspalvelupisteessämme. Tarvitset passin tai henkilökortin uusiessasi tunnuksesi. Veloitamme käyttäjätunnuksen uusimisesta palveluhinnastomme mukaisesti.

2. Salasanan
Salasana on 4–6 merkkiä pitkä numerosarja, jonka olet valinnut itse. Huomioithan, että turvallisuussyistä salasana lukitaan, mikäli syötät sen 5 kertaa väärin.

Ensimmäisellä kirjautumiskerralla salasanasi on syntymäaikasi muodossa ppkkvv eli päivä, kuukausi ja vuosiluvun kaksi viimeistä numeroa. Jos syntymäaikasi on esimerkiksi 18.1.1968, salasanasi on 180168. Yritysasiakkaiden salasana on ensimmäisellä kirjautumiskerralla Y-tunnuksen 6 ensimmäistä numeroa. 

Ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä sinun tulee vaihtaa salasana uuteen, itse valitsemaasi numerosarjaan. Ensimmäinen kirjautuminen ja salasanan vaihtaminen onnistuvat sekä verkkopankin että S-mobiilin kautta.

Myös myöhemmin salasana kannattaa vaihtaa säännöllisin väliajoin. Verkkopankissa se onnistuu kohdassa Asetukset -> Salasanan vaihto.

3. Tunnuslukutaulukon
Tunnuslukutaulukko sisältää kertakäyttöisiä tunnuslukuja, jotka kysytään satunnaisessa järjestyksessä. Jos verkkopankki esimerkiksi pyytää "Anna tunnusluku kohdasta B 10", sinun tulee syöttää tunnusluku sarakkeesta B riviltä 10.

Saat uuden tunnuslukutaulukon automaattisesti kotiosoitteeseesi, kun tunnuslukutaulukossasi on jäljellä noin 40 käyttämätöntä tunnuslukua.

Kun kirjaudut verkkopankkiin tunnuslukutaulukon avulla, lähetämme matkapuhelimeesi tekstiviestivahvistuksen. Pääset verkkopankkiin, kun kirjoitat verkkopankin kirjautumissivulle tekstiviestinä saamasi vahvistuskoodin. Lähetämme vahvistuskoodin myös silloin, kun teet maksuja verkkopankissa.

Haluaisitko kirjautua ilman käyttäjätunnusta, salasanaa, tunnuslukutaulukkoa ja vahvistuskoodia? Lataa puhelimeesi maksuton S-mobiili. S-mobiilissa korvaat tunnuslukutaulukkosi omalla nelinumeroisella tunnusluvulla ja halutessasi sormenjäljellä. Lue lisää S-mobiilista


Jos saat virheilmoituksen yrittäessäsi kirjautua sisään verkkopankkiin, tarkista että olet syöttänyt kaikki tarvittavat tiedot oikein.

Säilytä tunnuslukutaulukko, vaikka käyttäisitkin S-mobiilin tunnistamista. 

Voit kirjautua verkkopankkiin myös S-mobiililla. 

Näin käytät S-mobiilin tunnistamista

Näin kirjaudut verkkopankkiin S-mobiililla käyttäen QR-koodia

  1. Valitse verkkopankin kirjautumissivulta S-mobiililla-välilehti.
  2. Kirjaudu S-mobiiliin.
  3. Valitse S-mobiilissa Minä ja sitten Lue QR-koodi.
  4. Lue QR-koodi puhelimella selaimestasi verkkopankin kirjautumissivulta.
  5. Syötä S-mobiiliin tunnusluku tai tunnistaudu sormenjäljellä tai Face ID:llä eli kasvojentunnistuksella (iOs).
  6. Verkkopankki aukeaa selaimessa.

 

Näin kirjaudut verkkopankkiin S-mobiililla käyttäen käyttäjätunnustasi

  1. Valitse verkkopankin kirjautumissivulta S-mobiililla-välilehti.
  2. Kirjaudu S-mobiiliin.
  3. Kirjoita käyttäjätunnuksesi selaimeen ja valitse Kirjaudu sisään.
  4. Valitse S-mobiilissa Minä ja sitten Tunnistaudu.
  5. Syötä S-mobiiliin tunnusluku tai tunnistaudu sormenjäljellä tai Face ID:llä eli kasvojentunnistuksella (iOs).
  6. Verkkopankki aukeaa selaimessa.

 

Näin otat S-mobiilin ja tunnistamisen käyttöön

Kun kirjaudut verkkopankkiin tunnuslukutaulukon avulla, lähetämme matkapuhelimeesi tekstiviestivahvistuksen. Pääset verkkopankkiin, kun kirjoitat verkkopankin kirjautumissivulle tekstiviestinä saamasi vahvistuskoodin. Lähetämme vahvistuskoodin myös silloin, kun teet maksuja verkkopankissa.

Miten ilmoitan, mitä puhelinnumeroa haluan käyttää tekstiviestivahvistukseen?
Kirjautuessasi seuraavan kerran verkkopankkiin tunnuslukutaulukolla pyydämme sinulta puhelinnumeron, mihin vahvistuskoodi jatkossa lähetetään.

Kirjautumissivulla oleviin kenttiin haetaan automaattisesti meille antamasi matkapuhelinnumero. Jos meillä ei vielä ole numeroasi, näet sivulla olevissa kentissä esimerkin siitä, miten numero tulee syöttää.

Näin syötät puhelinnumeron:
Jos puhelinnumerosi on esimerkiksi 050 123 4567, syötä se näin:
Anna ensimmäiseen kenttään maakoodi (esim. +358). Toiseen kenttään operaattorikoodi (esim. 50). kolmanteen kenttään numeron loppuosa (esim. 1234567). Paina tämän jälkeen Lähetä vahvistuskoodi.

Käytämme antamaasi puhelinnumeroa vain vahvistuskoodien toimittamiseen.

Miten voin vaihtaa puhelinnumeroni, johon saan tekstiviestivahvistuksen?
Voit muuttaa puhelinnumeroasi verkkopankissa kohdassa Asetukset - Omat tiedot - Vaihda tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero. Huomaathan, että tekstiviestivahvistuksessa käytettävä puhelinnumero ei muutu, vaikka päivittäisit puhelinnumerosi esimerkiksi S-kanavalla. Numero muuttuu vain, kun se on muutettu verkkopankin valikossa tekstiviestivahvistuksen puhelinnumero.

Toimiiko tekstiviestivahvistus myös ulkomailla tai ulkomaisessa liittymässä?
Kyllä toimii. Tekstiviestivahvistus toimii samalla tavalla, kuin muutkin tekstiviestit. Viesti tulee puhelimeen, kunhan puhelin voi vastaanottaa tekstiviestejä ulkomailla. Tällä hetkellä viestit eivät välity ulkomaisiin puhelinnumeroihin, joissa ei ole operaattorikoodia. Pyrimme korjaamaan tilanteen niin pian kuin mahdollista. Tarvittaessa voit tiedustella lisää tekstiviestin vastaanottamisesta omalta puhelinoperaattoriltasi.

Voinko kirjautua verkkopankkiin ilman tekstiviestivahvistusta?
Voit kirjautua verkkopankkiin myös ilman tekstiviestivahvistusta tunnistautumalla S-mobiililla. Lataa ensin puhelimeesi maksuton S-mobiili. S-mobiilissa korvaat tunnuslukutaulukkosi omalla nelinumeroisella tunnusluvulla ja halutessasi sormenjäljellä. Lue lisää S-mobiilista

Kun tunnuslukusi alkavat olla lopussa, lähetämme uuden tunnuslukutaulukon automaattisesti kotiosoitteeseesi. Uusi tunnuslukutaulukko vaihtuu käyttöön automaattisesti, kun vanha on käytetty loppuun. Verkkopankki ilmoittaa vaihtumisesta ja pyytää tunnuslukua uudesta taulukosta. 

Mikäli haluat ottaa uuden tunnuslukutaulukon käyttöön ennen vanhan loppumista, se onnistuu verkkopankissa kohdassa Asetukset -> Tunnuslukutaulukon vaihto. Vaihtamisen jälkeen et voi enää käyttää vanhaa taulukkoa.

Mikäli et ole saanut uutta tunnuslukutaulukkoa postitse, voit tilata taulukon kohdasta ”Unohtuneiden tai kadonneiden tunnusten uusiminen” löytyvien ohjeiden mukaisesti.

Säilytä tunnuslukutaulukko, vaikka käyttäisitkin S-mobiilin tunnistamista.

Voit uusia verkkopankkitunnuksesi verkossa, puhelimitse tai käymällä asiakaspalvelupisteessämme riippuen siitä, mikä osa tunnuksistasi puuttuu. Veloitamme tunnusten uusimisesta palveluhinnaston mukaisen 5 euron maksun.

Katso ohjeet 

 

Jos S-mobiilin tunnistautumisessa käyttämäsi nelinumeroinen tunnusluku on unohtunut tai lukkiutunut, voit uusia sen itse maksutta S-mobiilissa. Uusimiseen tarvitset verkkopankin salasanasi tai vaihtoehtoisesti jonkun toisen pankin verkkopankkitunnukset.

Katso ohjeet 

Henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset ovat avain S-Pankin monipuolisiin palveluihin. Samoilla tunnuksilla voit hoitaa pankkiasioitasi sekä verkkopankissa että puhelimeen ladattavan S-mobiili-sovelluksen kautta. Voit hakea verkkopankkitunnuksia asiakaspalvelupisteissämme, jotka palvelevat sinua Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan. Olemme avoinna myös iltaisin ja lauantaisin.

Lue lisää

Jos verkkopankkitunnuksesi tai puhelimesi, jossa on käytössä S-mobiililla tunnistaminen, katoavat tai varastetaan, estä viipymättä niiden käyttö soittamalla pankkitunnusten sulkupalveluun.

  • Suomesta soitettaessa 09 6964 6820 (pvm/mpm, 24 h/vrk)
  • Ulkomailta soitettaessa +358 9 6964 6820 

Sulkemisen jälkeen et voi enää käyttää verkkopankkitunnuksiasi tai S-mobiililla tunnistamista. Hae uusia tunnuksia asiakaspalvelupisteessämme ja ota tunnistaminen uudelleen käyttöön S-mobiilissa.

Henkilöasiakkaat 010 76 5800
ma–to kello 9–20, pe kello 9–18 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)

Yritysasiakkaat 010 76 58703
ma–pe klo 9–16 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)

S-Pankki Oy