Apua kirjautumiseen

Kirjautumista varten tarvitset henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset eli: 

1. Käyttäjätunnuksen
Käyttäjätunnus löytyy pankkitunnussopimuksesi toiselta sivulta. Siinä on joko 4 kirjainta + 4 numeroa tai 6–8 numeroa.

2. Salasanan
Salasana on 4–6 merkkiä pitkä numerosarja, jonka olet valinnut itse. Huomioithan, että turvallisuussyistä salasana lukitaan, mikäli syötät sen 5 kertaa väärin.

Ensimmäisellä kirjautumiskerralla salasanasi on syntymäaikasi muodossa ppkkvv eli päivä, kuukausi ja vuosiluvun kaksi viimeistä numeroa. Jos syntymäaikasi on esimerkiksi 18.1.1968, salasanasi on 180168. Yritysasiakkaiden salasana on ensimmäisellä kirjautumiskerralla Y-tunnuksen 6 ensimmäistä numeroa. 

Ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä sinun tulee vaihtaa salasana uuteen, itse valitsemaasi numerosarjaan. Ensimmäinen kirjautuminen ja salasanan vaihtaminen onnistuvat sekä verkkopankin että S-mobiilin kautta.

Myös myöhemmin salasana kannattaa vaihtaa säännöllisin väliajoin. Verkkopankissa se onnistuu kohdassa Asetukset -> Salasanan vaihto. S-mobiilissa salasanan vaihto onnistuu näin: kirjaudu sisään pankkiin, mene valikkoon ja valitse Asetukset-otsikon alta "S-Pankki" ja sen jälkeen "Verkkopankin salasana".

3. Tunnuslukutaulukon
Tunnuslukutaulukko sisältää kertakäyttöisiä tunnuslukuja, jotka kysytään satunnaisessa järjestyksessä. Jos verkkopankki esimerkiksi pyytää "Anna tunnusluku kohdasta B 10", sinun tulee syöttää tunnusluku sarakkeesta B riviltä 10.

Saat uuden tunnuslukutaulukon automaattisesti kotiosoitteeseesi, kun tunnuslukutaulukossasi on jäljellä noin 40 käyttämätöntä tunnuslukua.

Mikäli saat virheilmoituksen yrittäessäsi kirjautua sisään verkkopankkiin, tarkista että olet syöttänyt kaikki tarvittavat tiedot oikein.

Voit kirjautua verkkopankkiin myös S-mobiililla. Ota maksuton palvelu käyttöösi S-mobiili-sovelluksessa S-Pankin verkkopankkitunnuksilla.

Näin kirjaudut verkkopankkiin S-mobiililla

  1. Valitse kirjautuminen S-mobiililla
  2. Anna käyttäjätunnuksesi tai lue QR-koodi S-mobiililla
    Käyttäjätunnus löytyy pankkitunnussopimuksesi toiselta sivulta. Siinä on joko 4 kirjainta + 4 numeroa tai 6–8 numeroa.

    Käyttäjätunnuksen sijaan voit käyttää kirjautumiseen myös verkkopankin kirjautumissivulla näkyvää QR-koodia. Lue QR-koodi S-mobiililla näin:
    - Avaa S-mobiili-sovellus.
    - Valitse valikosta ”Lue QR-koodi”, jolloin puhelimesi kamera aukeaa automaattisesti.
    - Ota kuva verkkopankin kirjautumissivulla näkyvästä QR-koodista.
  3. Syötä tunnusluku tai tunnistaudu sormenjäljellä S-mobiilissa
    Verkkopankki lähettää tunnistamispyynnön S-mobiili-sovellukseen, jossa sinun tulee syöttää itse valitsemasi nelinumeroinen tunnusluku tai tunnistautua sormenjäljellä.
  4. Verkkopankki aukeaa selaimessa

Kun tunnuslukusi alkavat olla lopussa, lähetämme uuden tunnuslukutaulukon automaattisesti kotiosoitteeseesi. Uusi tunnuslukutaulukko vaihtuu käyttöön automaattisesti, kun vanha on käytetty loppuun. Verkkopankki ilmoittaa vaihtumisesta ja pyytää tunnuslukua uudesta taulukosta. 

Mikäli haluat ottaa uuden tunnuslukutaulukon käyttöön ennen vanhan loppumista, se onnistuu verkkopankissa kohdassa Asetukset -> Tunnuslukutaulukon vaihto. S-mobiilissa voit vaihtaa tunnuslukutaulukon näin: kirjaudu sisään pankkiin, mene valikkoon ja valitse Asetukset-otsikon alta "S-Pankki” ja sen jälkeen "Tunnuslukutaulukon vaihto". Vaihtamisen jälkeen et voi enää käyttää vanhaa taulukkoa.

Mikäli et ole saanut uutta tunnuslukutaulukkoa postitse, voit tilata taulukon kohdasta ”Unohtuneiden tai kadonneiden tunnusten uusiminen” löytyvien ohjeiden mukaisesti.

Voit uusia verkkopankkitunnuksesi verkossa, puhelimitse tai käymällä asiakaspalvelupisteessämme riippuen siitä, mikä osa tunnuksistasi puuttuu. Veloitamme tunnusten uusimisesta palveluhinnaston mukaisen 5 euron maksun.

Katso ohjeet 

Henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset ovat avain S-Pankin monipuolisiin palveluihin. Samoilla tunnuksilla voit hoitaa pankkiasioitasi sekä verkkopankissa että puhelimeen ladattavan S-mobiili-sovelluksen kautta. Voit hakea verkkopankkitunnuksia asiakaspalvelupisteissämme, jotka palvelevat sinua Prismoissa, useimmissa Sokoksissa ja valikoiduissa S-marketeissa kautta maan. Olemme avoinna myös iltaisin ja lauantaisin.

Lue lisää

Jos verkkopankkitunnuksesi tai puhelimesi, jossa on käytössä S-mobiililla tunnistaminen, katoavat tai varastetaan, estä viipymättä niiden käyttö soittamalla pankkitunnusten sulkupalveluun.

  • Suomesta soitettaessa 09 6964 6820 (pvm/mpm, 24 h/vrk)
  • Ulkomailta soitettaessa +358 9 6964 6820 

Sulkemisen jälkeen et voi enää käyttää verkkopankkitunnuksiasi tai S-mobiililla tunnistamista. Hae uusia tunnuksia asiakaspalvelupisteessämme ja ota tunnistaminen uudelleen käyttöön S-mobiilissa.

Henkilöasiakkaat 010 76 5800
ma–pe klo 9–20 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)

Yritysasiakkaat 010 76 58703
ma–pe klo 9–16 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)

S-Pankki Oy