Gå direkt till innehållet

Så här skaffar du koder

De personliga webbankskoderna är nyckeln till S-Bankens mångsidiga tjänster. Med samma koder kan du sköta dina bankärenden både på webbanken och i appen S-mobil som du kan ladda ned till din telefon. Du kan ansöka om webbankskoder på något av våra kundtjänstställen. De finns på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och lördagar.

Hitta det närmaste serviceställen

Företag

Företagens förfrågningar om webbankskoder görs till kundtjänsten för företag 010 765 8703 må–fr kl. 9–16 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/min.).

Du beviljas webbankskoder, om

    • Du har ett brukskonto i S-Banken, dvs. ett S-Konto, eller omfattande dispositionsrätt till en annan persons S-Konto.
    • Du är minst 12 år. Under 18 år gamla personer ska ingå avtal om bankkoder tillsammans med intressebevakarna, dvs. i allmänhet föräldrarna. Läs mer
    • Du ska ha med dig pass eller identitetskort när du ansöker om koder.
       Pass eller identitetskort som godtas som resedokument utfärdat av en myndighet i Finland, övriga EES-området, Schweiz eller San Marino eller främlingspass som utfärdats av en finsk myndighet (och som godtas om identiteten har kunnat kontrolleras).

Ersätt kodtabellen med fingeravtryck eller kod

När du aktiverar identifiering med S-mobil kan du logga in i tjänster som kräver webbankskoder och bekräfta betalningar med fingeravtryck eller en kod som du själv har valt. För aktiveringen behöver du traditionella webbankskoder.


Läs mer om identifiering

Hantera dina webbankskoder omsorgsfullt

Webbankskoderna är personliga. Du ska inte låta någon annan använda dem, inte ens din make/maka eller en familjemedlem. Av säkerhetsskäl ska du förvara koderna omsorgsfullt och alltid separat från varandra. Spara inte webbankskoderna på den enhet du använder, utan lär dig dem utantill. På detta sätt förhindrar du att koderna hamnar i fel händer.

S-Banken ber aldrig någonsin dig uppge webbankskoder, kreditkortsuppgifter eller annan känslig information i e-postmeddelanden eller genom att ringa dig. Om du till exempel får ett e-postmeddelande där du ombes uppge dina webbankskoder är det fråga om ett bedrägerimeddelande som du under inga omständigheter ska svara på. Om du får ett sådant meddelande ska du meddela vår kundtjänst på 010 76 5810 må–fr kl. 9–16 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut).

Har du glömt eller tappat bort din användarkod?

Du kan beställa lösenord och kodtabell för webbanken via länkarna nedan. För detta behöver du ditt användarnamn som finns i avtalet om bankkoder.

Beställ lösenord

Beställ kodtabell

Du kan även beställa lösenord och kodtabell genom att besöka vårt kundtjänstställe eller ringa vår kundtjänst på 010 76 5810 må–to kl. 9–20, fr kl. 9–18 (0,0835 €/samtal + 0,1209 €/minut).

 

Behöver du helt nya koder?
Om du även har tappat ditt användarnamn kan du beställa helt nya webbankskoder på våra kundtjänstställen. Ta med dig pass eller identitetskort. För förnyande av koder debiterar vi en avgift enligt servicetariffen.

Hitta närmaste serviceställe

Spärrtjänst för bankkoder

tfn 09 6964 6820 (lna/msa, 24 h/dygn)

Om dina webbankskoder eller din telefon där identifiering med S-mobil är aktiverad förkommer eller blir stulna ska du omedelbart spärra användningen av dem genom att ringa spärrtjänsten för bankkoder. När du ringer från utlandet är numret +358 9 6964 6820.

Efter spärrningen kan du inte längre använda dina webbankskoder eller identifiering med S-mobil. Ansök om nya koder på vårt kundtjänstställe och aktivera identifiering på nytt i S-mobil.

Frågor? 

 

Ring oss på 010 76 5810

Vår kundtjänst är öppen må–fr kl. 9–16 (lna/mta). Under samtalet kan du identifiera dig med dina personliga webbankskoder eller genom identifiering med S-mobil.

Välkommen in!

Vi har närmare 100 kundtjänstställen på Prisma, de flesta Sokosvaruhus och utvalda S-marketenheter runt om i Finland. Vi har öppet även på kvällar och veckoslut.

HITTA DET NÄRMASTE SERVICESTÄLLET