Postin lakolla on edelleen vaikutusta esimerkiksi korttien ja verkkopankkitunnusten toimituksiin

28.11.2019

Postin jakelua, lajittelua ja kuljetusta koskeva lakko päättyi 27.11. Lakko alkoi maanantaina 11.11. Lakolla on edelleen vaikutusta esimerkiksi korttien ja tunnuslukutaulukoiden toimittamiseen sekä muihin postilla kulkeviin tuotteisiin ja palveluihin. Posti on arvioinut, että lakon aikana Postin tiloissa säilytettyjen kirjeiden jakeluun tulee vielä viikkojen viiveitä. Kirjeiden arvioidaan olevan perillä jouluun mennessä.

 

Kortit

Korttien toimittaminen alkoi lakon päätyttyä 27.11. On kuitenkin syytä varautua siihen, että postin kulussa on viiveitä vielä lakon päätyttyä. Muistathan, että korttisi on voimassa kortin etupuolella olevan kuukauden loppuun saakka. Esimerkiksi kortit, joiden voimassaoloaika on 12/19, ovat voimassa 31.12.2019 asti. Kortin tunnusluku on mahdollista tarkistaa verkkopankista, kortin tiedoista. Käteistä rahaa on mahdollista nostaa käyttöön asiakaspalvelupisteiltämme myös ilman korttia henkilöllisyystodistuksen avulla.

Verkkopankin tunnuslukutaulukot

Jos tunnuslukutaulukkosi luvut ovat loppumassa, suosittelemme, että otat käyttöösi kätevän S-mobiilin tunnistamisen. Jos tunnusluvut ovat jo loppuneet, kadonneet tai tarvitset kokonaan uudet verkkopankkitunnukset, tule käymään asiakaspalvelupisteellämme.

Muistathan, että jos olet hakenut uuden tunnuslukutaulukon asiakaspalvelupisteeltä tunnuslukujen loputtua, saat myös kotiisi tunnuslukutaulukon, joka sinulle on lähetetty automaattisesti. Tässä tapauksessa voit hävittää postilla saapuvan taulukon ja jatkaa asiakaspalvelupisteeltä hakemasi taulukon käyttöä.

Laskut ja maksupalvelu

Lainojen ja luottokorttien paperiset laskut saapuvat lakon johdosta viiveellä. Suosittelemme, että tarkistat maksutiedot verkkopankista. Lainojen ja luottokorttien maksutiedot löytyvät verkkopankista kyseisen tuotteen tiedoista, kohdasta Laskutiedot. Samalla lasku on hyvä tilata e-laskuna suoraan verkkopankkiin. Lue lisää e-laskuista verkkosivuiltamme

Lakko vaikuttaa edelleen myös maksupalveluun postilla lähetettyihin laskuihin. Laskut eivät välttämättä saavu perille ajallaan, eikä niitä siksi saada maksettua eräpäivään mennessä. Suosittelemme, että olet yhteydessä suoraan laskuttajaan, jos olet lähettänyt laskuja maksupalveluun ja niiden eräpäivä on jo mennyt tai on tämän vuoden puolella. Jos laskujen maksaminen ei ole mahdollista verkkopankin kautta, niitä voi viedä asiakaspalvelupisteeseemme, josta ne toimitetaan maksettavaksi edelleen S-Pankkiin. Asiakaspalvelupisteissä laskujen maksaminen ei ole mahdollista.

Alta voit lukea tarkemmin kysymyksiä ja vastauksia lakon vaikutuksista S-Pankissa. Olemme pahoillamme lakosta johtuvista viivästyksistä. Voit kuitenkin hoitaa pankkiasioitasi S-mobiilissa, verkkopankissa ja asiakaspalvelussamme.

Lue lisää S-mobiilin tunnistamisesta 

Lue lisää e-laskuista

 

USEIN KYSYTTYÄ

Kyllä. Voit tarkistaa laskun tiedot verkkopankista (Kortit - Omat kortit - klikkaa korttinumeroa ja valitse välilehti Laskutiedot) tai S-mobiilista (Kortit – klikkaa korttia ja valitse Tiedot ja asetukset). Laskun voi tarkistaa myös OmaPosti -palvelusta, jos palvelu on sinulla jo käytössä. Tiesithän, että luottolaskun tili- ja viitenumero eivät muutu, joten voit tarvittaessa maksaa laskun myös edellisen laskun tiedoilla.

Kyllä. Voit tarkistaa laskun tiedot verkkopankista (Luotot - Omat luotot - klikkaa S-Laina, jolloin Laskutiedot avautuvat näkyville). Laskun voi tarkistaa myös OmaPosti -palvelusta, jos palvelu on sinulla jo käytössä.  Tiesithän, että voit tarvittaessa maksaa laskun myös edellisen laskun tiedoilla.

Valitettavasti postitettavien todistusten tai muiden asiakirjojen toimitukset viivästyvät. Voimme toimittaa asiakirjoista kopion verkkopankkiin, josta sen voi tarvittaessa tulostaa. Jos olet toimittamassa asiakirjaa esimerkiksi Kelaan tai vuokranantajalle, varmistathan että he hyväksyvät kopion väliaikaisena ratkaisuna. Toimitamme alkuperäisen todistuksen postilla heti, kun se on mahdollista.

Kortin tunnusluvun voi tarkistaa verkkopankista heti, kun kortti on saapunut.

Tunnusluvun katsominen verkkopankissa:

  1. Valitse Kortit > Omat kortit.
  2. Klikkaa korttinumeroa sen kortin kohdalta, jonka tunnusluvun haluat katsoa.
  3. Valitse Tiedot ja asetukset > Katso tunnusluku

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jotta emme maksa postilla lähettämääsi laskua, kun se saapuu meille.

Jos lasku on kuitenkin jo ehditty maksaa kahdesti, ole tällöin yhteydessä suoraan laskuttajaan. Laskuttaja voi palauttaa toisen maksun sinulle takaisin. Jos maksamattomalle laskulle on ehtinyt kertyä viivästyskorkoa, olethan tässäkin tilanteessa yhteydessä suoraan laskuttajaan.