Totta vai tarua?

Ottaako pankki aina omansa pois ja yrittää vain huijata asiakasta? Pankkipalveluihin liittyy monia huhupuheita ja virheellisiä uskomuksia. Osassa piilee totuuden siemen, mutta monet luuloista osoittautuvat vääriksi.  

  1. Pankit yrittävät vain myydä omia sijoitustuotteitaan
    ”Toki pankit tarjoavat omia tuotteitaan, mutta kunkin asiakkaan tarpeisiin ja elämäntilanteeseen sopien. Tuotteiden riskeistä ja tuotto-odotuksista kerrotaan aina avoimesti”, kertoo S-Pankin säästämisen ja sijoittamisen tuoteryhmäpäällikkö Annika Pohtila. 

    Sijoitustuotteiden kohdalla on tärkeää, että säästösumma ja -tapa mitoitetaan kunkin omaan talouteen sopivaksi. Ja jos tilanne muuttuu, säästötapoja ja -summia voi aina muuttaa, ja omat sijoitukset voi helposti muuttaa takaisin rahaksi. Rahat palautetaan tilille yleensä muutaman päivän kuluessa.
  2. Pienituloiset eivät saa lainaa
    Tämä väite on sekä totta että tarua: vastaus riippuu haettavan lainan määrästä ja hakijan tilanteesta. Vastuullinen pankki pyrkii aina varmistamaan asiakkaan maksukyvyn luottoa myöntäessään ja ketään ei haluta saattaa taloudelliseen ahdinkoon. 

    ”Esimerkiksi asuntolainan kohdalla lainanhakijan tilanne käydään läpi erittäin tarkkaan, ja välillä joudumme tekemään myös kielteisiä luottopäätöksiä. Usein kuitenkin lainamäärästä ja ostettavan kodin koosta ja sijainnista keskustelemalla voidaan päästä yhteisymmärrykseen. S-Pankista saa valikoituihin uudisasuntokohteisiin jopa 45 vuoden mittaista asuntolainaa. Tällaisessa lainassa on hyvin kohtuulliset kuukausierät, ja rahaa jää silloin hyvin muuhunkin elämiseen”, kertoo lainojen kehityspäällikkö Päivi Huttunen.
  3. Pankin vaihtaminen on vaikeaa
    ”Monilla on sellainen käsitys, että pankin vaihtaminen on varsin vaivalloista. Ehkä tässä ajatellaan sopivan pankin valintaan ja kilpailuttamiseen liittyvää työtä, ja siinä saattaa toki huolellisesti tehtynä jonkin aikaa kuluakin. Mutta kun valinta on tehty, vaihtaminen on asiakkaalle yleensä nopeaa ja helppoa”, selventää myyntipäällikkö Antti Eronen. 

    Käytännössä uusi pankki voi hoitaa asiakkaan valtuutuksella suurimman osan käytännön hommista vaihtoon liittyen. Asiakkaan tehtävänä on ensisijaisesti olla yhteydessä uuteen pankkiin ja pyytää heitä olemaan yhteydessä edelliseen pankkiin. Uusi pankki voi esimerkiksi tarvittaessa huolehtia vaikkapa tilinumeron lähettämisen työnantajalle ja verottajalle. Ainoastaan e-laskujen ja muiden toistuvien maksujen siirtäminen asiakkaan pitää tehdä itse.
  4. Pankki ottaa aina omansa pois, sillä kaikesta pitää maksaa
    ”On hienoa pystyä sanomaan, että tämä on tarua S-Pankin kohdalla. Mielestämme omien rahojen käytöstä ei pidä joutua maksamaan, ja meillä tili, kortti ja pankkitunnukset ovatkin maksuttomia asiakasomistajille ja heidän perheenjäsenilleen. Toki meilläkin osa palveluista on maksullisia, ja näiden tulojen avulla takaamme maksuttomat peruspalvelut jatkossakin”, toteaa Antti Eronen.
  5. Pankkiasioiden hoitaminen on hankalaa, sillä pankit sijaitsevat kaukana ja ovat usein kiinni
    ”On totta, että varsinkin digitaalisten pankkipalveluiden myötä monia pankkikonttoreita on suljettu. S-Pankin etu tässä on se, ettei meillä ole erillisiä konttoreita, vaan päivittäisiä pankkiasioita voi hoitaa S-ryhmän kauppojen yhteydessä sijaitsevissa toimipaikoissamme. Näin pankkiasioilla voi piipahtaa helposti ostoksilla käynnin yhteydessä. Asuntolainaneuvottelut taas käydään S-Pankin laina-asiantuntijan eli S-Pankkiirin kanssa, joko heidän konttorillaan tai etäneuvotteluna. Myös säästämisen ja sijoittamisen asioista voi keskustella varaamalla ajan puhelintapaamiseen”, Päivi Huttunen sanoo.

    Vielä helpompaa on hoitaa pankkiasiat silloin kun itselle parhaiten sopii verkossa tai kännykällä S-mobiili-sovelluksen avulla.

Tutustu yllättävän reiluun S-Pankkiiin